Don Quichot-gedrag levert sensationele uitvoering op

Toen ik vorige week zaterdagmiddag op weg was naar de wereldpremière van Willem Jeths' klarinetconcert in Eindhoven en ik de knop van de autoradio indrukte, wist ik dat ik de verkeerde keuze had gemaakt. Ik had die ochtend al lopen dubben en wikken: moest ik voorafgaand aan het spannende concert in Eindhoven nou wel of niet naar de Zaterdag Matinee? Twee concerten op één dag kan te veel zijn. Er was een prachtig programma in die matinee, met als hoofdbestanddeel de Dertiende symfonie van Dmitri Sjostakovitsj. Mark Wigglesworth zou het Radio Filharmonisch Orkest dirigeren, de mannen van het Groot Omroepkoor zouden samen met bas Jan Hendrik Rootering zingen. Ondanks dat alles besloot ik toch om wat vroeger in de auto te stappen en me rustig op de spiksplinternieuwe muziek van Willem Jeths voor te bereiden.

Eenmaal op weg gebeurde het dus. Toen ik de radio aanzette, viel ik ergens middenin de live-uitzending van Sjostakovitsj' Dertiende. In plaats van Rootering hoorde ik duidelijk Henk Smit zingen. De verwondering daarover verplaatste zich naar het achterhoofd, want de muziek zelf slokte eerst alle aandacht op. Wat een geweldige uitvoering! Daar had ik dus wél bij moeten zijn. Na afloop donderend applaus en een presentator die verhaalde over de heldendaad van Henk Smit. Jeths' fantastische klarinetconcert maakte veel van het gemiste goed, maar toch bleef de spijt knagen, zeker nadat ik het concert dinsdagavond in de herhaling helemaal beluisterde.

Wat gebeurde er die zaterdag nou precies? Rootering had zich zaterdagochtend om negen uur ziek gemeld. Koortsachtig ging men op zoek naar een vervanger die men vond in Alexander Morozov. De Russische bas stapte meteen in Zürich op het vliegtuig en kwam hier om halfdrie aan. En wat had hij in zijn koffer? Een andere symfonieversie dan die door Wigglesworth ingestudeerd was. Reis voor niks gemaakt en de Matinee opnieuw met de handen in het haar. De 73-jarige Henk Smit, die de juiste noten van Sjostakovitsj een maand eerder nog had gezongen, was op dat moment bezig met een repetitie ergens in Amsterdam. Smit begreep de dwingende noodzaak van het alarmtelefoontje, sprong op de fiets, sprak een paar minuten met dirigent Wigglesworth, trok een net jasje van Jan Zekveld over zijn dagelijkse kloffie, zette een geleende bril op de neus en zong!

Dat is nog eens onverschrokken Don Quichot-gedrag, helemaal passend bij de rol die Smit aan het repeteren was toen hij door de Matinee werd weggeroepen: de titelrol in 'Don Quichotte' van Jules Massenet. Vanaf 23 april zal Smit die voor hem nieuwe rol vier keer zingen in een productie van CREA. Een zanger met karakter in een karakterrol: deze keer zal ik mij dat niet nog eens laten ontgaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden