Don Giovanni krijgt verrassend sterke emotionele impact

opera

Don Giovanni

Holland Opera

****

In de proloog van 'Don Giovanni' is het gelijk raak. Gekleed in een strak maatpak vergrijpt de hoofdpersoon zich op straat aan Donna Anna. Als haar vader dat ziet en woedend uit zijn gele Ferrari stapt, schiet Giovanni hem dood. Ottavio, Anna's geliefde, zweert 'op haar ogen' dat hij niet zal rusten voordat de moord op haar vader is gewroken. Holland Opera situeert Mozarts opera over 's werelds beroemdste verleider in een groot industrieel gebouw en in de stijl van een maffiose Italiaanse jetset.

Holland Opera speelt ieder jaar een grote opera op locatie, zoals 'Blauwbaard' (2013) op Fort Rhijnauwen in Utrecht of 'Orfeo Underground' (2014) in een parkeergarage in Amersfoort. De uitgestrekte Utrechtse Werkspoorkathedraal biedt ruimte om in 'Don Giovanni' de auto's en ijskarretjes af en aan te laten rijden, wat de opera een filmische uitstraling geeft. Het orkest De Nieuwe Philharmonie Utrecht zit met dirigent Johannes Leertouwer op een hoog en beweegbaar plateau en de akoestiek is prima. De vormgeving van Douwe Hibma sluit prachtig aan bij de architectuur van het robuuste gebouw vol stalen constructies. De hoogteverschillen, waarbij de zangers over stalen trappen en hoge loopbruggen rondom het orkestplateau rennen, vergroten de dramatiek in het samenspel.

Zo achtervolgt Giovanni, een sterke rol van bariton Martijn Cornet, een zojuist getrouwde vrouw die in paniek in haar bruidsjurk de trappen oprent. Maar de muziek klinkt als stromend water, zijn zoetgevooisde stem hypnotiseert haar en nog voor ze weer beneden zijn, gaat hun samenzang over in een innige zoen. Mozart noemde zijn opera een 'Dramma giocoso', een komisch drama, en die lichte ondertoon klinkt door in de flink aangedikte verhalen over Giovanni's escapades. Volgens zijn rechterhand Leporello, met verve gespeeld door Rick Zwart, heeft deze player in Italië 640 liefjes veroverd, in Frankrijk 231 en ook in Turkije zijn er nog 91 dames. Hij laat de foto's op zijn smartphone zien: ze variëren van stadsmeisjes tot boerinnen en van baronessen tot serveersters.

Maar regisseur Joke Hoolboom geeft de opera ook een verrassend sterke emotionele impact. Het contrast tussen de geloofwaardige emoties van Anna (Leonie van Veen), Elvira (Fenna Ograjensek) en Zerlina (Lilian Farahani) en Giovanni die het als één grote grap ziet en met hoongelach zingt is ronduit schrijnend neergezet. En in de slotscène gaat vooral de aanzwellende samenzang tussen Martijn Cornet (Don Giovanni) en de geest van Anna's vader (Sinan Vural) je door merg en been.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden