Domela in Den Haag

Trio kunstenaarskolonies

Festival voor de Wind

Domela in Den Haag

In het Gemeentemuseum in Den Haag begint op 24 november een langlopende presentatie van een bijzondere schenking van de erven Cesar Domela. Het museum kan nu zijn toch al niet magere bezit aan werken van de laatste vertegenwoordiger van De Stijl met maar liefst elf grote reliëfs uitbreiden. Tegelijkertijd wordt in het RKD in Den Haag (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie) het aan de staat geschonken archief van Domela officieel opengesteld.

Cesar Domela, zoon van de beroemde socialistische voorman Ferdinand Domela Nieuwenhuis, trad al op jonge leeftijd tot de kunstenaarsgroep De Stijl toe. In 1924 was hij het jongste lid. Na de Tweede Wereldooorlog was hij ook lange tijd het enige nog levende lid van de groep.

Domela liet bij zijn dood in 1992 een omvangrijk en gevarieerd oeuvre na, waarin de volledige abstractie avoortdurend de overhand heeft. ad. De reliëfs – een technische vorm waarop hij zich vooral sinds de jaren vijftig en zestig toelegde, verraadden zijn voor voorliefde voor het constructivisme en het Russische suprematisme.

Anders dan Mondriaan was Domela ervan overtuigd dat de voorstelling een zeker dynamiek moest uitstralen. Zijn voorstellingen zijn vaak opgebouwd uit wijzende diagonalen en laten een regelmatig gebruik van driehoeken en pijlen zien binnen het vaste gegeven van bol of cirkel. De expositie in het Haags Gemeentemuseum loopt tot en met 6 april.

Trio kunstenaarskolonies

Onder de titel ’Kleur en Zon’ gaat dit weekeinde in het idyllisch aan de Oostzee gelegen dorpje Ahrenshoop een expositie open waar door drie kunstenaarskolonies en hun representanten aan wordt deelgenomen. Behalve het museum Kunstkaten Ahrenshoop zijn dat het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg en het museum in het Litouwse Nidda (Duits Nidden). De drie dorpen delen een gemeenschappelijk verleden: aan het einde van de 19de eeuw groeiden deze badplaatsjes uit tot centra voor schilders die het ongerepte plattelandsbestaan in beeld wilden brengen. In Domburg werkte bijvoorbeeld Piet Mondriaan, terwijl in Duitsland expressionistische schilders als Max Pechstein en Karl Schmidt-Rottluff actief waren. Het museum in Ahrenshoop onderzoekt wat gemeenschappelijke uitgangspunten waren en hoe de kunstenaars uit de drie kolonies zich tot elkaar verhielden. De expositie, die al eerder was overgenomen door het museum in Domburg, blijft tot en met 6 januari in Ahrenshoop te zien.

Festival voor de Wind

Tijdens de Culturele Zondag, morgen in Utrecht, vindt voor de tweede keer het Festival voor de Wind plaats. Een festival met dans, theater, film en acrobatiek in verrassende combinatie met oude en nieuwe orgelmuziek. Utrecht bezit waardevol cultuurgoed dat weinig te horen en te zien is: orgels! Programmeur en organist Reitze Smits bewerkte speciaal voor het festival repertoire uit de vorige eeuw, muziek van Satie, Poulenc en Milhaud, die juist niet voor orgel werd gecomponeerd. Verder zijn er vier premières van voorstellingen die speciaal voor het festival gemaakt werden, onder andere van Dance Works Rotterdam en het Aurelia Saxofoonkwartet. Een en ander is te zien en horen in de Nicolaikerk, de Janskerk, de Domkerk en de Pieterskerk. Toegang is overal gratis. Voor meer info: www.culturelezondagen.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden