Doeselaar met Liszt in Concertgebouw

Concertgebouworgel. Canal grande 9429. Wageningen. Hervormde Gemeente te Wageningen en Studio Cor Brandenburg, Haarlem SCB 94132.

Het Maarschalkerweerd-orgel in het Amsterdamse Concertgebouw voldoet in al deze opzichten aan de eisen van Liszts muziek. Leo van Doeselaar, die beide genoemde werken op een cd speelt, naast het verstilde 'Am Grabe Richard Wagners' en 'Evocation a la Chapelle Sixtine' is bovendien een organist die fantastisch weet om te gaan met de dramatiek, kleuring en virtuositeit waarmee deze plastische muziek zo vol zit.

De opname laat het orgel horen zoals je het ook in de zaal ervaart en verschilt in kwaliteit niet van de eerder verschenen cd met Piet Kee aan de manualen.

Een groot aantal kerken kan zich verheugen op het bezit van een nieuw instrument, dat wellicht minder opvalt, maar dat uitstekend functioneert voor kerkelijk en concertant gebruik. Wanneer zo'n kerk dan ook nog het geluk heeft een goede vakman als organist te hebben, valt er voor gemeente en orgeilliefhebber veel te genieten.

Deze situatie is aanwezig in de Grote Kerk te Wageningen. Deze kerk bezit een middelgroot, 34 stemmen tellend en driemanuaals Flentrop-orgel. In de akoestische zeer geschikte ruimte doet dit in 1993 geherintoneerde orgel het bijzonder goed. Dat valt te constateren op een cd waarop het spel van de vaste organist, Ab Weegenaar, van de kerk te beluisteren valt.

Weegenaar, die tevens solo-fagottist is in Het Gelders Orkest, ontpopt zich als een degelijk organist die met een grote zorgvuldigheid en kennelijk speelgenot zijn instrument laat klinken in barokke en latere werken.

De werken van Buxtehude (Toccata en fuga in F), J. S. Bach (Praeludium en fuga in G) en Van Noordt (Psalm 24) zijn natuurlijk uitstekend te realiseren op zo'n hoofdzakelijk neo-barok orgel, dat zowel uiterlijk als innerlijk verwantschappen met het werk van Arp Schnitger vertoont. Echter ook in latere werken, zoals de vijfde sonate van Mendelssohn, 'In dulci jubilo' van Hendrik Andriessen en zelf de 'Introduktion und Passacaglia in d' klinken dank zij Weegenaars suggestieve registraties overtuigend.

De plaat bevat als een intermezzo een deel uit een orgelconcert met een ad hoc ensemble, waarover het kleine koororgel is ingezet. Aardig is ook de openingsimprovistatie door Henry Groen op de Wageningse beiaard.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden