Doebai krijgt een megaluchthaven

Golfstaat zou een nog grotere concurrent worden voor Schiphol, Heathrow en Frankfurt

Doebai moet uitgroeien tot het grootste luchtvaartknooppunt ter wereld. Het nu nog bescheiden Al Maktoum International Airport moet over acht jaar 120 miljoen passagiers per jaar kunnen verwerken. Daarmee zou het op dit moment de grootste luchthaven ter wereld zijn, bijna vier keer zo groot als Schiphol. Daarnaast verwacht de andere luchthaven van de Golfstaat, het nu al grote Doebai International Airport, over zes jaar ook nog eens 100 miljoen passagiers per jaar te begroeten.

Het Arabische emiraat richt zich vooral op reizigers die van Europa en Amerika naar Azië en Australië reizen. Het huidige vliegveld Doebai International behoort nu al tot de vijftien drukste luchthavens ter wereld, maar is niet groot genoeg om de toekomstige stroom reizigers op te vangen. Daarom is besloten circa 25 miljard euro te steken in de uitbreiding van Al Maktoum International. Dat betekent dat de concurrentie voor luchthavens als Schiphol, Londen (Heathrow) en Frankfurt zal toenemen. Al Maktoum zal vooral als overstapstation (hub) dienen en die functie deels overnemen van de Europese luchthavens.

Plannen om Al Maktoum uit te breiden tot een megavliegveld waren er al langer. De plannen verdwenen in de koelkast toen Doebai werd getroffen door de economische crisis. Het vliegveld ging in 2010 open en werd aanvankelijk alleen aangedaan door vrachtvliegtuigen. Sinds 2013 komen er ook passagiersvliegtuigen. Gisteren werd bekend dat het steenrijke oliestaatje de ambitieuze plannen toch wil uitvoeren. Binnen acht jaar zou het vliegveld, dat op 40 kilometer van de stad komt te liggen, in principe 120 miljoen passagiers per jaar kunnen verwerken. Het vliegveld van de Amerikaanse stad Atlanta, nu de drukste luchthaven in de wereld, verwerkt 95 miljoen passagiers. Atlanta is de thuisbasis van Delta Airlines.

De groei van de luchtvaartmaatschappij Emirates van de Golfstaat betekent nog meer concurrentie voor de traditionele netwerkmaatschappijen als de KLM, denkt Rogier Lieshout, luchtvaartonderzoeker aan SEO Economisch Onderzoek. "Veel Europeanen vliegen tegenwoordig al via Doebai naar Azië en Australië. Op die bestemmingen biedt Emirates, gegeven de gunstige ligging van Doebai, een aantrekkelijk product aan." Het nieuwe vliegveld wordt op termijn de thuisbasis van Emirates, de nationale luchtvaartmaatschappij, die nu opereert vanaf Doebai International. Emirates Airlines is opgericht in 1985 en sindsdien spectaculair gegroeid. Eind maart beschikte de maatschappij over 217 vliegtuigen - de vloot is de modernste ter wereld - en vloog ze op 142 bestemmingen. Terwijl veel grote maatschappijen uit Europa en de VS in de crisisjaren 2008-2010 zware verliezen leden, wist Emirates licht te groeien. Het bedrijf draait al 26 jaar achter elkaar met winst.

Dat zou volgens Europese luchtvaartmaatschappijen en het ministerie van verkeer en waterstaat komen doordat Emirates profiteert van vrijstelling of reductie van luchthavenkosten op de thuisbasis, een gunstig belastingregime, lagere brandstofkosten en voordelige financieringsmogelijkheden voor de aanschaf van vliegtuigen.

Vergeleken met reuzen als Delta en United Airlines is Emirates nog geen heel grote. De maatschappij verwerkte vorig boekjaar 44,5 miljoen passagiers en is daarmee flink kleiner dan AirFrance-KLM dat in 2013 ruim 77 miljoen passagiers vervoerde. Het aantal vliegtuigen van Emirates verdrievoudigde sinds 2004 en het personeelsbestand steeg van 15.858 naar ruim 41.000.

Ook de komende jaren verwacht Emirates groeicijfers die voor maatschappijen als Lufthansa en AirFrance KLM niet te halen zijn. In 2020 moet het aantal bestemmingen zijn gegroeid naar 180 en het aantal passagiers naar 70 miljoen. Om die groei op te vangen, kocht het bedrijf vorig jaar stevig in. Op de Doebai Air Show (waar anders?) maakte Emirates de bestelling bekend van 150 Boeings 777 en 50 A380's, de dubbeldekkers van Airbus. De bestellingen hadden volgens de prijslijsten een waarde van 99 miljard dollar (circa 75 miljard euro), maar Emirates zal een flinke kwantumkorting hebben bedongen bij de twee fabrikanten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden