Doe mee met de makers!

“Hoe ziet u Naomi Campbell liever, als zangeres of als fotomodel?” Vanaf vrijdag kan televisiekijkend Nederland 'live' antwoord geven op deze brandende vraag. Dan zal de Tros, in samenwerking met de Ster en het mediabedrijf Itcom, in een aantal proefgebieden in Nederland de eerste interactieve televisieavond verzorgen.

Tienduizend geselecteerde huisgezinnen in de provincie Overijssel, de stad Utrecht en de regio Amersfoort zullen dan via hun interactieve toetsenbord vanuit de huiskamer 'mee kunnen doen' aan de Natte Neuzen Show en Ivo Niehe's TV Show. “Welk hondje gaat er winnen in de hondjesrace?” kan er dan boven in het televisiescherm verschijnen. De kijker pakt zijn kastje en drukt snel. Hondje 1, denkt hij. Mis, geeft het tv-scherm enige seconden later aan. Het is hondje 2, u heeft 0 punten verdiend.

Vanuit de luie stoel meespelen met de Postcode Loterij, Love Letters of Triviant, maar ook 'live' meepraten in de TV Show of je mening geven bij een misdaadprogramma als Dead Line (Ik stem wel/niet op de Centrumdemocraten), het kan allemaal. Het is alleen de vraag of de televisiekijker op deze 'interactieve tv' zit te wachten. Volgens een woordvoerder van het bedrijf Itcom is dat wel het geval: “Eindelijk kun je als televisiekijker het gevoel hebben dat je echt betrokken bent bij een programma, kun je je mening laten horen.”

De communicatie van het interactieve televisiesysteem, dat bestaat uit een decoder met ingebouwde miniprinter en een soort uitgebreide afstandsbediening, loopt niet via elektronische superhighway, maar gewoon via de telefoonlijn. De respons van de kijker wordt opgeslagen in een centrale computer. Via de miniprinter kan de kijker een antwoord thuiskrijgen: een uitgeprinte waardebon, zeer summiere produktinformatie of een korte aanmoediging: “Gefeliciteerd! U heeft het juiste antwoord gegeven.” Het probleem met de interactieve televisie is voorlopig dat er in de programma's zelf nog weinig interactiefs te beleven valt. “Alleen bij 'live' programma's kan een presentator ingaan op de reacties die hij binnenkrijgt of kan er een respons-scorebord worden getoond”, vertelt Casper Keller van Itcom. “De meeste programma's zijn echter van te voren opgenomen, en daar kan men dus weinig invloed op uitoefenen.”

Aantrekkelijker lijkt het nieuwe medium voor interactieve reclame. Via een druk op de knop kan men reageren op weekaanbiedingen, produktinformatie aanvragen en, als men in het bezit is van een een Eurocard, bestellingen plaatsen. Grote adverteerders als Sony en Procter and Gamble hebben al te kennen gegeven geïnteresseerd te zijn in deze manier van adverteren. Wat de meeste kijkers zich waarschijnlijk niet zullen realiseren is dat de gegevens die zij over zichzelf intoetsen tevens gebruikt kunnen worden voor andere marketing doeleinden. Het is dan ook niet voor niets dat het onderzoeksbureau Market Respons optreedt als partner in het project. Over de privacy van deze gegevens is Keller kort: “Deze zullen nooit gekoppeld worden aan de persoonsgegevens en zullen alleen gebruikt worden voor zover dit is toegestaan binnen de Nederlandse wet.”

Keller ziet in Nederland een grote toekomst weggelegd voor het nieuwe medium, dat later eventueel ook voor allerlei andere interactieve toepassingen gebruikt kan worden zoals telebanken, of het reserveren van bioscoop- of theaterkaartjes. De totale markt voor de apparaatjes schat hij op 1,3 miljoen. Eind 1997 verwacht hij al een miljoen daarvan te hebben afgezet. Om een kastje in huis te halen betaalt de consument honderd gulden borg en twintig gulden abonnementskosten per maand. Op de vraag wat er gaat gebeuren met de samenwerking tussen de Tros en de Ster, mocht deze omroep toch met RTL (en haar advertentiewerver IP) in zee gaan, blijft men het antwoord schuldig. Bob Bremer van de Tros: “Dat blijft ook voor mij voorlopig een groot vraagteken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden