Doe iets: figureer in een Trouw-commercial

Ally Smid en Harmen van Dijk in de Trouw-commercial.Beeld RV

Eens in de zoveel tijd sporen we u met ‘Doe Iets’ aan eindelijk eens die sluimerende wensen aan te spreken, die zangles te nemen, die cursus metselen te gaan doen. Deze week leert u figureren, ukelele spelen en singletasken.

Als figurant in een reclamespot kun je eindelijk eens achter de schermen kijken op een set.

In een tikje jolige bui gaven collega Harmen van Dijk en ik ons begin dit jaar op voor een rolletje in de nieuwste commercial van Trouw. Het zou een hoopvol, kleurig spotje worden onder leiding van een 23-jarige regisseur: David Eilander.

Kort voor de bewuste opnames kwam de plechtige mededeling: we werden uitgeroepen tot edelfiguranten - we zouden herkenbaar, maar kort in beeld zijn. Ik wist dat acteur Barry Atsma de stem zou doen. Geen slecht gezelschap om tijdens het wachten mee te verkeren.

Bijzondere aandacht

Sinds dit avontuur afgelopen maand kijk ik met bijzondere aandacht naar alle tv-reclames die ik anders het liefst negeer. Ik probeer in elk spotje sporen te ontwaren van spelsituaties die net als bij ons tien keer over moesten. Zouden dat meisje met druipende haren in haar voetbalpak en die vader die niet naar haar wedstrijd kwam kijken ook zo lang op de Peijnenburg-set hebben doorgebracht?

De opnames waren op een zaterdag, midden op onze eigen redactie in Amsterdam. De zaal, waar door de week zo’n tachtig redacteuren en vormgevers met elkaar verkeren, bleek veranderd in een heuse filmset. Het was donker, behalve op de plek waar gefilmd zou worden. Daar brandden felle spots en waren de bureaus voorzien van sfeervolle bureaulampen, die er normaal niet hangen. Over de vloer dikke snoeren en rails voor licht, geluid en camera’s. Buiten lichtte een enorme schijnwerper op een hoogwerker de redactie bij om een zonsondergang te suggereren. Er liepen zeker twintig figuranten rond en even zoveel productiemedewerkers. Eén vergaderzaal was ingericht voor de styliste (‘Kleur, de regisseur wil kleur!’) en visagiste.

In de eerste vijf uur speelden we al wat scènes (die nooit in de commercial zouden komen, maar dat wisten we toen gelukkig nog niet). We praatten met verschillende andere figuranten en moesten vooral lang wachten. Maar waar bleef de stem nou, waar was Barry? Ik verheugde me op de catering in het café naast de krant, aan het begin van de avond. Daar zou hij, vanuit een of ander kamertje, toch wel opduiken. Nee, werd me verzekerd. Zijn stem ligt al ingeblikt klaar. Die wordt er bij de eindmontage zorgvuldig ondergezet. Logisch, ja. Wel jammer.

Twee seconden

We speelden de cruciale scène - Harmen tikt een tekst in, ik gebaar hem nog even naar de kop te kijken, die nog beter kan. Ik ben zichtbaar blij met het resultaat. Een groene blouse die uren daarvoor zorgvuldig door de styliste was uitgezocht, bleek ineens te groen. De regisseur was onverbiddelijk. Snel terug naar het kledingrek. Het werd een zwart jurkje met bloemetjes, dat beter zou matchen met de aubergine blouse van Harmen. De opnameleider maande iedereen stil te zijn. “Opname loopt.”

Twee weken later kregen we het resultaat te zien. Vol spanning zaten we voor het scherm. Ik knipperde even met mijn ogen en had ons optreden gemist. Zaten we erin? Ja, toch. Twee seconden. Na acht uur opnemen. Het barre leven van de figurant.

Jeffrey Houtman en Sahar Shirzad staan ingeschreven bij Dutch Casting Agency. Zij speelden in de Trouw-commercial de rol van ‘acteur zonder tekst’:

Jeffrey Houtman (43) woont in Hengelo, heeft twee kinderen. Hij is in opleiding tot mediator, werkt als vrijwilliger bij Humanitas met kinderen die de dupe zijn van een vechtscheiding.

Jeffrey Houtman.

“Ik ben nu tien jaar figurant en model. Sinds een paar jaar zie ik het echt als werk, het kan me maandelijks zo’n 3000 euro bruto opleveren. Zo’n drie keer in de maand heb ik zo’n rol als in de Trouw-commercial. Edelfigurant, heet dat. Dan ben ik een paar seconden herkenbaar in beeld. Ik doe ook veel fotoshoots. Drie maanden terug deed ik een Smart-reclame. Daarvoor werd bij Rotterdam-CS een heel stuk afgezet. Ik moest met een koffer eindeloos heen en weer lopen voor een Smart-auto tot ze de goeie foto hadden.

Nee, ik ga niet zoeken of ik die advertentie dan nog ergens terugzie. Dat kost allemaal energie. Ik heb een focusprobleem, ADHD, dus ik dwing mezelf een beetje prikkelloos te leven. Op een set ga ik altijd mediteren. Ja, op de redactie van Trouw die zaterdag deed ik dat ook. Koptelefoon op, muziekje en zet ik mijn gedachten uit. Als de regisseur me dan nodig heeft, zit ik op oogafstand, krijg ik een tikje op mijn schouder en kan ik meteen op.

Voor de Trouw-commercial heb ik twee halve dagen gewerkt. Eerst in Den Haag in een café waar ik met die krant zit. Vlak daar langs liep een brug waar auto’s onderdoor reden en was dat zebrapad met dat meisje met haar telefoon. Daarna zat ik een halve dag op de redactie in Amsterdam, waar vrijwel niets van gebruikt is.

Heel lang had ik niet door dat anderen mij mooier vinden dan gemiddeld. Maar ik maak er geen misbruik van. Ik kom uit de bouwwereld, mijn hele familie werkt er. Mijn baan als werk-voorbereider heb ik een tijdje geleden opgezegd. Ik paste er niet. Het was me te rauw, ik ben meer een vrouwelijke man, heb ook meer vriendinnen dan vrienden.

Het laagste bedrag dat ik heb verdiend was minder dan 100 euro voor een figurantenrolletje in de film ‘De Zevende Hemel’. Sindsdien doe ik alleen nog rollen waarbij ik herkenbaar in beeld kom, die me genoeg opleveren. Ik pak alles aan, stel geen grenzen. Daardoor voelt het soms wel alsof je je ziel verkoopt. Ik ben er ook niet trots op. Laatst deed ik mee aan een casting voor een spotje van Radio10, waarbij ik half naakt en zingend onder de douche moest staan. Komisch, maar ik ben het niet geworden. Misschien zong ik te vals.”

De Iraans-Nederlandse Sahar Shirzad (34) is data-analist bij Nuon, ze woont met man en twee kinderen in Almere.

Sahar Shirzad.

“Mijn vrienden en familie reageerden heel positief op de commercial, ze herkenden ook de boodschap: dat je overladen wordt met nieuws, maar het prettig vindt als het op een rustige manier wordt gebracht. Het was mijn eerste ‘rolletje’ in een tv-spot. Eerder heb ik vooral modellenwerk voor bladen gedaan, een keer voor de cover van een lokaal blad in Tilburg, waar ik toen woonde.

Het modellenwerk is niet echt anders, zowel model als figurant zijn is vooral lang wachten, ik neem altijd boeken mee. Op een shoot kom je trouwens interessante mensen tegen, die vaak heel verschillende levens hebben. Ik ben altijd nieuwsgierig naar hun verhalen. Nee, over geld hebben we het nooit onderling. Het is superleuk werk, maar tegelijkertijd vind ik het eng om het eindresultaat te zien.

Ik was in de Trouw-commercial dus acteur zonder tekst. Ongeveer één keer per half jaar heb ik een opdracht. Waarom ze mij hebben gecast? Ik denk vanwege mijn allochtone uiterlijk, dat Trouw een afspiegeling van de samenleving wil laten zien.”

Figurant worden

Dutch Casting Agency is een van de grootste castingbureaus voor acteurs, figuranten en modellen. Het bureau heeft 20.000 mensen in het bestand van 0 tot 95 jaar. De verdiensten lopen uiteen van zo’n 80 tot 4000 euro bruto per dag. Op Facebook vind je ook oproepen voor figuranten in films of publiek bij tv-programma’s - veelal voor een kleine vergoeding. Kijk eens bij de groepen ‘Figurantenwereld’ of ‘Figuranten’.

Sitcom

Tussen 2005 en 2007 maakte de Britse acteur Ricky Gervais (van ‘The Office’) de sitcom ‘Extra’s’ over een kansloze figurant met ambities. Veel grappig gedoe tussen opnames, catering en eindeloos wachten door.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden