Doe de workshop: 'Nu Zelf Historisch Worden!'

Johan Simons, die in tal van Europese landen theatergezelschappen geleid en producties gerealiseerd heeft, legde mij eens uit dat de opvatting dat de politiek zich niet met kunst dient te bemoeien, een typisch Nederlands fenomeen is.

In andere landen leeft dat taboe veel minder, ontdekte hij toen hij zijn vleugels tot buiten de landsgrenzen uitsloeg. Daar drukken politici juist wel hun stempel op de kunst, zoals ze dat ook met de economie, de sociale zekerheid, het onderwijs en de infrastructuur doen. Dat is de essentie van politiek. Waarom op al die deelgebieden wel en niet op de kunst? Als er vervolgens weer andere politici aan de macht komen, drukken die hún stempel op de economie, op de sociale zekerheid, het onderwijs, de infrastructuur én de kunst.

Het voordeel van die benadering is duidelijkheid, legde Simons uit. Er is een idee, een ambitie, een plan, en voor dat plan worden middelen vrijgemaakt. Ook al laat je dat soort keuzes aan ’het veld’ over, zoals de Hollandse opvatting wil, bepaalde voorkeuren zullen uiteindelijk altijd prevaleren, maar wélke dat dan precies zijn, blijft onzichtbaar. En je kunt er niemand voor ter verantwoording roepen. Dat opent de deur voor ’achterkamertjespolitiek’, iets waar rechtgeaarde democraten juist zo tegen zijn. Het op afstand zetten van de politiek líjkt wellicht een waarborg tegen grillen en willekeur, maar je voorkomt niet dat een kind onder een auto loopt door het altijd binnen te houden, je moet het leren uitkijken met oversteken.

Dat de beoogde directeuren van het beoogde Nationaal Historisch Museum zich in nu zo openlijk verzetten tegen inmenging van ’Den Haag’, is dus eigenlijk onzin. En dat Ronald Plasterk het duo onder druk zet om dat museum in drie jaar te realiseren, terwijl de ervaring leert dat voor het ontwikkelen van zo’n instituut gemiddeld een jaar of negen nodig is, is natuurlijk ook alleen maar omdat Plasterk nog voor het einde van zíjn ambtstermijn met zíjn hoed op zíjn museum wil openen.

Plasterk stáát helemaal niet op afstand, hij is ongetwijfeld voortdurend in overleg met de heren. Hun zogenaamde onafhankelijkheid is staatkundige schijn.

De plannen lezen als een script van Koot & Bie. Een term als ’historische verbeelding’ alleen al. We gaan nadenken over wat er gebeurd is door te doen alsof er iets anders gebeurd is. Of ’wensgeschiedenis’, ook een zoemwoord van de plannenmakers. ’Het Land Van Als’. Ja, interessant! Hoe zou Nederland eruit gezien hebben als we nooit op het idee van een dijk gekomen waren! Als we ’beter van niet’ gezegd hadden toen iemand de VOC wilde oprichten! Tja, dat is geografie, dat is natuurkunde, dat is economie, het enige schoolvak dat je daarvoor níet gevolgd hoeft te hebben is geschiedenis.

’Schrijf je in voor de Cursus Fantaseren van het Nationaal Historisch Museum. Of doe de workshop Nu Zelf Historisch Worden!’

Het Nationaal Historisch Museum moet natuurlijk een ’merk’ worden. En het gebouw een ’icoon’. Vanzelfsprekend! Sterker, een legende moet het museum worden, een mythe! In het Nationaal Historisch Museum komt een aparte zaal gewijd aan het Nationaal Historisch Museum. En het parlement moet zijn mond houden, hier zijn visionairen aan het werk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden