Dochter van Vanessa Bell

Opgroeien tussen de Bloomsbury-kunstenaars

Drie jaar na zijn dubbel bekroonde jeugdroman 'Soldaten huilen niet', komt Rindert Kromhout met een tweede boek over de fascinerende Bloomsbury-groep, de kring kunstenaars en vrijdenkers rond schilderes Vanessa Bell en haar zus, schrijfster Virginia Woolf. Het eerste verhaal, geschreven vanuit het perspectief van Vanessa's zoon Quentin, draait om hem en zijn broer Julian, die in 1937 sneuvelt in de Spaanse Burgeroorlog. Vlak daarvoor onthult hij een familiegeheim dat met hun zusje Angelica te maken heeft.

In boek twee, 'April is de wreedste maand', blikt Angelica (16) terug op haar ongewone kindertijd. Startschot voor die reflectie is de verdwijning van haar lievelingstante Virginia, in maart 1941. Zeker voor jongeren die niet op de hoogte zijn van Woolfs levenseinde, brengt dat een spanning teweeg die in het eerste, te lang voortkabbelende boek ontbrak.

Angelica's perspectief is bovendien interessanter dan dat van Quentin, die al jong schrijver wil worden en zich prettig voelt in het artistieke milieu. Angelica snakt juist naar een normale familie en wil later kokkin worden, een droom die in haar kringen wordt weggehoond. Ze ervaart haar moeder, die haar extreem vrij laat, als afstandelijk. Als ze bij haar op schoot kruipt, staat er bijvoorbeeld: "Vanessa reageerde zoals de stoel waar Angelica gewoonlijk op zat. Die liet ook nooit merken of hij je aanwezigheid op prijs stelde." Het boek wemelt van dit soort schurende momenten.

Dat Kromhout Angelica niet rechtstreeks laat vertellen, wringt wel enigszins. Ze doet haar verhaal aan Quentin (inmiddels 22), die het optekent in de derde persoon en zichzelf als 'ik' opvoert. Dat wekt soms verwarring: door wiens ogen kijk je mee? De scène waarin het familiegeheim wordt onthuld, komt nu nagenoeg overeen met die in het eerste boek, terwijl je hier juist graag Angelica's versie had willen lezen. Ook verwacht je in dit boek meer discussie tussen broer en zus over hoe verschillend ze hun jeugd hebben beleefd.

Het is duidelijk de bedoeling dat we via broer en zus ook de twee gezichten van Virginia Woolf leren kennen, maar die opzet zorgt voor een wat wonderlijk (drie)dubbelportret. Toch sleept Kromhout je mee met zijn sfeertekening, weet hij te ontroeren en zet hij, mede dankzij de zorgvuldige historische inbedding, de markante personages overtuigend neer.

Rindert Kromhout: April is de wreedste maand.

Leopold, Amsterdam. 265 blz. euro 15,95. Vanaf 14 jaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden