Dobbelen met Darwin

Parijs moet van Sarkozy 'Grand Paris' worden. (Trouw)

Intussen vaart de clipper ’Stad Amsterdam’ in de buurt van Kaapverdië met die 2 kilometer televisiekabel, die 4 webcams en die 60.000 liter frisdrank aan boord. Het enige dat Lex Runderkamp en zijn bemanning voorlopig zien is water, water en nog eens water. En elkaar.

Wat de vraag oproept of de ’Reis van de Beagle’ onbedoeld óók niet een soort drijvend Big Brother-experiment is. Kunnen die wetenschappers, technici en journalisten wel met elkaar door één patrijspoort? Wat gebeurt er ’s nachts in de kooien? Voorlopig zagen we een deel van de bemanning vooral zeeziek over de reling hangen. Want het schip ’rolde over de golven’, zoals Runderkamp opmerkte.

Toch begint het kruismediale project zich zoetjes aan te ontwikkelen tot een levendig en gevarieerd programma. De Ashton Brothers, een subliem gezelschap cultureel creatievelingen, zorgen voor de muzikale omlijsting en één van de wetenschappers zette het op een dobbelen met onder meer Sarah Darwin, een nazate van Charles. En het eerste onderzoeksapparaat is inmiddels gearriveerd: een planktonmeter.

Als je die beestjes uitvergroot ziet zijn het ware kunstwerken, zagen we. Wie niet kan wachten tot zondag rond negenen, vindt op de website beagle.vpro.nl verslagen en filmpjes van de reis.

Tegelijkertijd brengt de VPRO ons dat andere ambitieuze project, ’De Eeuw van de Stad’. Verschillende programma’s (zoals het wereldwijde correspondentenmagazine ’Metropolis’) van die omroep besteden aandacht aan het thema. Belangrijk, omdat in 2050 driekwart van de mensheid stedeling zal zijn.

Hoe gaan we dat invullen? Is de situatie dan nog wel leefbaar? En kan dat op een duurzame manier?

Vorige week richtte ’Tegenlicht’ de spot op de toekomst van Amsterdam, nu was het Parijs dat schitterde in de glazen bol. Onder aanvoering van president Sarkozy moet de Franse hoofdstad (2 miljoen inwoners, maar met voorsteden een kleine 12 miljoen ingezetenen) de komende decennia transformeren in een metropool die voor Frankrijk, Europa en de wereld van groot economisch en intellectueel belang is. Grand Paris.

Meneer de president wil, zoals elke Franse leider, graag iets megalomaans nalaten en heeft voor een toekomstvisie op de lichtstad tien vooraanstaande architectenbureaus ingeschakeld, waaronder dat van Christian de Portzamparc en Jean Nouvel. Maar ook dat van Winy Maas (MVRDV) uit Nederland.

’Tegenlicht’, onder de regie van documentairemaakster Bregtje van der Haak, volgde Maas en zijn collega’s een jaar lang bij hun verkenning van Parijs. Voordat je er iets neer wilt zetten zul je immers eerst de stad uit en te na moeten kennen. De geschiedenis, het heden en zo langzaamaan naar de toekomst.

Dan wordt er beraad gehouden, geschetst, volgen de animaties en uiteindelijk de presentatie. Die zit hem vaak in kleine dingen. MVRDV voegde Grand Paris samen tot Grandparis. Een detail, maar eentje die van groot belang kan zijn. Een enorme klus en spannend bovendien.

Want wil MVRDV hetzelfde met Parijs als wat meneer de president wil? Of zoals de architect het zei: wat voor gebaar zou je moeten maken?

Voordat de beslissing wordt genomen wie ’Grand Paris’ mag verwezenlijken zijn we zo een paar Beagle-reizen verder, maar een voorzetje gaf Sarkozy al wel: „Parijs moet een salade worden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden