'Djihadbelt' is meer dan een onschuldige parodie op 'biblebelt'

NUWEIRA YOUSKINE

Mijn moeder had in een vlaag van opruimwoede twee aan elkaar geniete papiertjes gevonden. Vertederd keken we ernaar. Ze stamden uit 1968 en vermeldden het dagprogramma voor een conferentie over de islam. Mijn vader had er nog een lezing gehouden over 'de wet en de geest van de islam'. Andere intrigerende onderwerpen waren: 'Leert de islam liefde voor God?' en: 'Kent de islam de betekenis van Gods genade?' Inderdaad, een zoektocht naar de islam vanuit christelijke kernwaarden. Het moet een verrijkende conferentie zijn geweest.

Nu weet ik niet of deze krant er inmiddels al uit is of ze zich als 'van oorsprong christelijk', 'christelijk-light' of misschien toch als 'christelijk' wil definiëren, maar in ieder geval is het nog altijd een van de weinige kranten in Nederland die zich met levensbeschouwing kan profileren. Dat siert haar. Totdat de krant zich inlaat met kwaadaardige typeringen binnen die levensbeschouwelijkheid. Een jaar geleden heb ik de schouders enigszins opgehaald toen hier bijvoorbeeld de term 'shariadriehoek' werd geïntroduceerd om een stukje Haagse Schilderswijk te benoemen. Erg origineel was het niet, aangezien PVV'er Bosma al veel eerder voor de islamisering van Europa had gewaarschuwd in termen van een driehoek (die liep volgens hem van Malmö via Marseille naar Manchester). In ieder geval had Trouw 'ontdekt' dat de Nederlandse islamisering via de Schilderswijk begon. Landelijk nieuws, grootse consternatie.

Afgelopen week werden we in deze krant verrast met de fonkelnieuwe term 'djihadbelt'. Dit keer was de term voor zover ik weet niet terug te voeren op een PVV-ideoloog, maar uiteraard gewoon geënt op de term biblebelt. Nou ja, 'gewoon' is het eigenlijk niet. Biblebelt klinkt ook niet zo aardig, maar wat we voor ons zien, zijn wat al te devote zielen die lange rokken willen dragen en de zondagsrust eren. Bij 'djihadbelt' zien we vooral bloed en zwaarden voor ons.

Het lijkt dus een onschuldige parodie op biblebelt, maar in feite is de term net zo ideologisch bepaald als de 'shariadriehoek'. Jammer genoeg voor de krant leidde de 'djihadbelt' niet tot net zoveel opschudding als de sharia-Schilderswijk, maar misschien komt dat nog.

Vergelijk deze benadering eens met de diepgaande onderwerpen van het genoemde programma uit 1968. De toonzetting kon niet anders zijn. Er was oprechte en inhoudelijke belangstelling voor de Nederlandse islam, óók of juist vanuit christelijke hoek. Het is natuurlijk onmogelijk om terug te gaan naar die tijd. De islam is compleet politiek geworden en dat gaat voorlopig niet veranderen. Trouw kan niet achterblijven in het duiden daarvan. Wat de krant wél kan doen en zou moeten doen als krant die op een portie religie en filosofie kan bogen, is in ieder geval verre blijven van de ideologisch gekleurde benamingen in flitsende krantenkoppen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden