Diva Ellen ten Damme kan veel, héél veel

THEATER

Cirque Stiletto 2 met Ellen ten Damme, de Wëreldbänd ****

Als een ware diva, met een kostuum vol draperieën, schommelt Ellen ten Damme zingend vanuit de nok, langzaam zakkend, het theater in.

Vier jaar geleden was 'Cirque Stiletto' een groot succes. Ten Damme rockte ruig, zong intiem en liet zich omringen en uitdagen door hoogstaande circusacts. Deel twee volgt met succes dezelfde formule en heeft als thema de zeven hoofdzonden. En dus verleidt Ten Damme lustig, zingt ze jaloers een duet, zien we - ook komische - ijdelheid, zingt ze lui in een bed (dat ondersteboven en achterstevoren gedraaid wordt terwijl ze door blijft zingen).

De hele show is eigenlijk hoogmoed, want Ten Damme waagt zich aan alle mogelijke uitdagingen. Dit multitalent zingt, danst, turnt, speelt verdienstelijk viool, piano en gitaar en ze zwiert hangend aan een lint (zonder vangnet) in spagaat, rond in de nok van Carré.

Op een zwakke omkleedact na, zijn de circusact-toppers, zoals de spierballenbeproeving van het acrobatische duo A&A, het angstaanjagende lassogeweld van Los Saly Brothers en de luchtkunsten van duo Catalexi. Het wemelt van de 'wow-momenten'.

Wëreldbänd speelt de muziek. Een sublieme combinatie, want deze vijf multi-instrumentalisten (snaren, toetsen, koper, zingende zaag) lijken ieder genre te beheersen. En dat loopt uiteen van zigeunerklanken tot rock, pop en songs van Piaf, Billy Ocean, Mozart en Hildegard Knef. In tegenstelling tot de muzikanten uit deel één, begeleiden zij ook bijna alle circusacts live. Een echte aanwinst.

Ten Damme zingt knap, meestal wat hees, alle uiteenlopende genres. Een paar intieme nummers in het Nederlands zijn mooi ingetogen, maar vaker heeft haar stem een weinig opvallende kleur. Dat is jammer. De diepte in haar stem ontbreekt ook doordat ze vaak tegelijkertijd zingt, danst en acrobatiek doet. Maar moet je daar over zeuren wanneer iemand zo veel wél kan?

Ellen ten Damme kiest in Cirque Stiletto niet voor de makkelijke weg, maar het programma is iets te veel een uitbundig versierde doos vol opeengestapelde (goeie) trucs geworden. Praten met het publiek lijkt een 'moetje' voor haar. Alsof ze niet graag contact maakt met de mensen. Wanneer Ten Damme wat meer van haar persoonlijkheid had blootgegeven, had ze de voorstelling naar een nog hoger niveau kunnen tillen. Het is alsof ze nog niet helemaal door heeft dat zíj de enige echte leading lady van deze show is. Misschien groeit ze tijdens de tournee nog in deze rol, zodra het vertrouwen wat is ingedaald. Hopelijk krijgt ze iets meer de rust en de uitstraling van een heuse theaterpersoonlijkheid die ons aan de hand meeneemt door haar wonderlijke wereld van circus, spanning, spektakel en fascinerende muziek.

Bianca Bartels

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden