Review

Diva Angela Gheorghiu niet gemist bij Edisons

Sopraan Angela Gheorghiu had geen zin om tweede viool te spelen op het Edison Gala. Zodra ze had gezien dat op de affiches haar naam in kleinere letters stond dan die van bariton Thomas Hampson, zegde ze af. De diva werd niet gemist. Haar invalster, de Curaçaose mezzo Tania Kross, zette in een duet met Hampson de zaal op zijn kop.

Op het Edison Gala wordt van oorsprong bekend gemaakt welke klassieke cd's volgens een vakjury de beste van het jaar zijn en een Edison winnen. Maar omdat klassieke muziek en commercie niet zo goed samen gaan, wordt het gala dat door de Avro rechtstreeks op tv wordt uitgezonden, zo min mogelijk belast met klassieke muziek.

Van de winnaars van de twaalf categorieën -Huelgas Ensemble (Middeleeuwen en Renaissance), Rolando Villazón (solozang), Krystian Zimerman (concerten), Paul Lewis (solorecitals), Christian Tetzlaff en Leif Ove Andsnes (kamermuziek), Andrew Manze (barok), Radio Kamer Orkest (eigentijds), Tosca's Kiss (dvd), Riccardo Chailly (orkestmuziek en historische opnames) en René Jacobs (opera en koormuziek)- werden maandagavond alleen de namen Chailly en Jacobs genoemd.

Chailly was er niet, Jacobs sprak twee zinnen uit toen hij de prijs in ontvangst nam. Meer aandacht was er voor de winnares van de publieksprijs, violiste Janine Jansen. 'Ze is gedreven, gepassioneerd, eigentijds', aldus Marco Borsato, die de prijs overhandigde. Net als vorig jaar koos het publiek haar cd uit als winnaar. Zij speelde daarna met de haar typerende sensuele aanpak drie delen uit de 'Lente' uit de 'Vier Jaargetijden' van Vivaldi, wat ook op de bekroonde cd staat.

Minder zwoel, maar net zo virtuoos speelden daarna leden van het Concertgebouworkest het Allegro con spirito uit Haydns 105de symfonie. Toen was het tijd voor wat lichters, fado-zangeres Christina Branco.

De hoofdact van de avond was Thomas Hampson, die vanwege zijn gehele oeuvre de Edison Klassiek Oeuvreprijs ontving. Hampson toonde zich een gelukkige winnaar, al vond hij dat hij de prijs wat vroeg kreeg. Hij is nog geen vijftig.

Inderdaad is de keuze voor Hampson wat vreemd. Een oeuvreprijs hoort immers te gaan naar iemand met een min of meer afgeronde carrière. Maar met Hampson had het Edison Gala wel een echte ster in huis. Begeleid door Amsterdam Sinfonietta zong hij een lied uit 'Lieder eines fahrenden Gesellen' van Gustav Mahler, de componist waarmee hij in Nederland talloze malen succes had. Hoewel zijn stem niet in optimale vorm stak, betoverde hij de zaal. Geweldig, wat een sfeer hij kan oproepen.

Ook Tania Kross kan een zaal bespelen. Zaterdag hoorde ze dat ze Gheorghiu kon vervangen. Zondag studeerde ze een nieuw duet in en maandag stond ze op het podium van de grote zaal liederen van haar eerste cd te zingen. Al na drie innig gezongen melancholieke noten ('Canción de cuna para dormira a un negrito' van Montsalvatge) hing de zaal aan haar lippen. Na het temperamentvol gezongen 'Canto negro' van de componist was het feest.

Vervolgens nam ze Gheorghiu's plaats in in een duet met Hampson. In 'Là ci darem la mano' uit Mozarts 'Don Giovanni' gaf ze op komische wijze gestalte aan het naïeve boerenmeisje Zerlina. Hampson legde het er als een echte Don Juan dik bovenop en eindigde de aria, olijk de zaal in kijkend, met een innige kus. En zo bleek klassieke muziek toch amusement te kunnen zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden