Dit waren de beste films van 2017 volgens onze recensenten

Beeld Trouw

Het bioscoopaanbod van 2017 was weer om te smullen. Trouws filmrecensenten over hun top 5 films van het jaar. 

Top 5 Belinda van de Graaf

Visages Villages

Beeld X

De mooiste film van het jaar is gemaakt door de Franse veterane Agnès Varda (89). In een onvergetelijke roadmovie doorkruist ze het Franse achterland, onderweg reflecterend op vriendschap, geheugen, toeval en de troost van kunst. Met de liefdevolle, hoogst amusante manier waarop ze naar de wereld kijkt, steekt ze iedereen een hart onder de riem.

Lees hier de recensie.

Moonlight

Baanbrekende coming of age-film van Barry Jenkins over wat het betekent om arm, zwart en homoseksueel te zijn in Amerika. Voeg daarbij de James Baldwin-documentaire 'I Am Not Your Negro' van Raoul Peck en de horrorfilm 'Get Out' van de debuterende Jordan Peele en je hebt een puntgaaf drieluik over de black experience.

Lees hier het interview met regisseur Barry Jenkins.

Safari

De Oostenrijkse maestro Ulrich Seidl onderzoekt in vlijmscherpe, kraakheldere tableaus waarom westerlingen als vakantieplezier dieren afknallen op het Afrikaanse continent. Machtswellust en neokolonialisme in volle werking.

Lees hier de recensie.

To Stay Alive - A Method

De honneurs voor de beste Nederlandse film gaan naar Erik Lieshout die een volkomen originele ontmoeting ensceneerde tussen Michel Houellebecq en Iggy Pop. Beiden gingen depressie te lijf met creatie: schrijven en musiceren.

Lees hier het interview met regisseur Erik Lieshout.

The Square

Moderne manieren volgens de Zweedse socioloog en satiricus Ruben Östlund.

Lees hier het interview met Östlund.
Lees hier de recensie van The Square.

Top 5 van Remke de Lange

The Big Sick

Het genre romantische komedie is zo vaak uitgehold dat een slimme, warme, vrolijke komedie over de liefde een aangename verrassing is. Komiek Kumail Nanjiani en zijn vrouw schreven een moderne klassieker die je liefst onmiddellijk nog eens ziet.

Lees hier het interview met scenaristen Kumail Nanjiani en Emily V. Gordon.
Lees hier de recensie.

American Honey en Patti Cake$

Het jaar van #MeToo bracht prachtige films voort over jonge weerbarstige, kwetsbare, gevoelige vrouwen die durven dromen, op hun bek gaan en onverschrokken weer opstaan. Deze twee geëngageerde drama’s over Amerika’s sociale onderklasse springen eruit.

Lees hier de recensie van Patti Cake$.
Lees hier de recensie van American Honey.

Wonder Woman

De wereld van actiefilms snakt naar vernieuwing. ‘Wonder Woman’ bracht die. De enerverende stripverfilming over een geboren krijgster maakt duidelijk dat er een groot én gemengd publiek is voor een nuchtere, grappige, feministische, pacifistische actieheldin.

Lees hier de recensie.
Lees hier meer over het ontstaan van de film Wonder Woman.

Paterson

‘In actie’ is Jim Jarmusch’ specialisme: de ‘vader van de independent cinema’ legt liefdevol het dagelijke, nietige leven van een buschauffeur vast die gedichtjes schrijft, ommetjes maakt met zijn chagrijnige hondje en in zijn bierglas staart. Schitterend.

Lees hier de recensie.

Bram Fischer

Rust, redelijkheid, zachtmoedigheid, ‘water is sterker dan steen’. Jean van de Velde maakte een uitstekend, ontroerend en urgent drama over de blanke jurist die Nelson Mandela in 1963 voor de doodstraf behoedde.

Lees hier de recensie.
Lees hier het interview met regisseur Jean van de Velde.

Top 5 Ronald Rovers

Mother!

Misschien niet altijd verrassend gefilmd, maar wat een explosie van ideeën. De film stoeit met stereotiepe verbeeldingen van mannen en vrouwen, met filmconventies, met de vraag of in kunst schepping én vernietiging noodzakelijk samengaan.

Lees hier de recensie.

La Región Salvaje

Weer een film die je vooral niet letterlijk moet nemen, maar kunt zien als de verbeelding van seksueel verlangen. Een honger die net zo vernietigend als bevrijdend kan zijn.

Lees hier de recensie.

American Honey

Een roadmovie over moderne jonge nomaden die door Amerika trekken zoals bedoeïenen door de woestijn, om voor weinig geld tijdschriftabonnementen te slijten. Eigenlijk is de jonge vrouw die de hoofdrol speelt al volwassen maar toch is het een coming of age-film.

Lees hier de recensie.

Nocturama

Een groep jongeren in Parijs pleegt aanslagen. Niet om tegen een onrecht te protesteren maar omdat ze het gevoel delen dat er iets mis is met de wereld.

Lees hier de recensie.

Un Beau Soleil Intérieur

Een komedie, door de ogen van een vrouw verteld: dat is nog steeds een zeldzaamheid in de bioscoop. Over de moderne, praatzieke manier waarop we liefde benaderen.

Lees hier het interview met Juliette Binoche.
Lees hier de recensie.

Lees hier meer filmrecensies van Trouw.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden