'Dit systeem is beter dan we ooit hadden'

Ooit was de ANWB fel tegen rekeningrijden. Nu reageert de vereniging van automobilisten gematigd positief op het kabinetsvoorstel voor een ’eerlijke’ kilometerheffing.

De ANWB liep acht jaar geleden samen met De Telegraaf voorop in het maatschappelijk verzet tegen de plannen voor rekeningrijden van minister van verkeer Tineke Netelenbos. ’Tineke Tolpoort’ moest het hoofd buigen; haar voorstel was vakkundig getorpedeerd.

Nu zijn de rollen omgedraaid. De ANWB staat welwillend tegenover de kilometerheffing zoals CDAminister Camiel Eurlings die vrijdag heeft gepresenteerd. De Telegraaf daarentegen deed gisteren onder een vette openingskop (’Werkenden zijn de dupe!’) verslag van ’duizenden reacties van bezorgde lezers’. De ’hardwerkende Nederlander’ vreest dat de auto weer een melkkoe wordt.

„Wij realiseren ons dat dit een majeure verandering is”, zegt ANWBdirecteur Guido van Woerkom. „Dat gaat altijd gepaard met onzekerheid en twijfel. En als het over de auto gaat, is de Nederlander gevoelig. In het verleden is dat al bewezen. Met het rekeningrijden, met het kwartje van Kok. Mensen zeggen: hallo, moeten we weer meer gaan betalen?”

Toch staat u sinds vrijdag niet meer naast maar tegenover de Telegraaf.

„Ik weet niet of we per definitie aan de andere kant staan. Er is al twintig jaar gesproken over een of andere vorm van beprijzing van het autogebruik. Dit systeem is beter dan we ooit hebben gehad – de kilometerheffing komt veel dichter bij het gevoel van eerlijkheid dan het rekeningrijden. We gaan niet meer betalen, maar anders betalen, naar gebruik. Wie meer rijdt, betaalt dus ook meer.”

Niettemin, er is een omslag in uw denken geweest?

„De willekeur van tolpoortjes werd niet als eerlijk gezien, maar dan moet je ook aangeven waar je dan wel voor bent. We richten ons nu op een eerlijk systeem. Als we toch mee gaan doen, dan graag met iets goeds.”

De werkende Nederlander ziet de voordelen van dit systeem kennelijk niet.

„Het ligt er maar aan welke werkende Nederlander je spreekt. Het maakt nogal wat verschil of je met de fiets naar je werk tien kilometer verderop gaat, of dat je iedere dag tachtig kilometer moet rijden.

„Een generaliserende opvatting dat het voor dé werknemer slecht uitpakt, is prematuur. Iedereen heeft zijn eigen situatie en maakt zijn eigen keuzes.”

Kan de minister op uw steun blijven rekenen?

„De bloemen liggen aan de finish. Als er onoplosbare punten blijven, dan vermindert onze steun. Zo’n knelpunt is bij voorbeeld de overgangssituatie. Die moet absoluut goed geregeld zijn, willen wij mee blijven doen. De kritiek maakt vooral duidelijk dat er veel behoefte is aan informatie. Daar wil de ANWB een rol in spelen, maar dat is in de eerste plaats aan de minister, ook om het vertrouwen te geven. Wij zijn niet primair het verlengstuk van de minister.”

Natuurclubs zeggen: het is te weinig en te laat. Zij hebben vast ook autorijders onder hun leden. Wat heeft de ANWB hun te bieden?

„De modellen laten zien dat de kilometerheffing beter is voor het milieu. Mensen gaan hopelijk bewuster kiezen voor hun autogebruik, misschien laten ze de auto soms ook staan. Als de kilometerheffing zoveel voordelen heeft voor het milieu, moeten de milieuorganisaties maar met een voorstel komen hoe het sneller kan worden ingevoerd. De praktijk zal uitwijzen of dat kan.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden