Nutteloze kennis

Dit is objectief de beste mop van de wereld

Beeld COLOURBOX

Over humor valt, net als over smaak, niet te twisten. De één houdt van woordgrappen, de ander vindt ze verschrikkelijk. Sommigen liggen dubbel om De Lama's, ik zap snel door. Humor is nou eenmaal subjectief.

Wetenschappers hebben weinig op met subjectiviteit, die willen gewoon weten hoe iets zit. Zo ook Richard Wiseman van de universiteit van Hertfordshire, die zich jaren geleden afvroeg wat de beste mop van de wereld was, objectief gezien dan.

Maar ja, hoe pak je zoiets aan? Wiseman tuigde een website op waar mensen moppen konden aanleveren en beoordelen. De bedoeling was om de grap te achterhalen die mensen uit verschillende landen en culturen en van verschillende leeftijden het meeste aansprak.

Na een jaar had Wiseman meer dan 40.000 moppen en anderhalf miljoen beoordelingen verzameld. Dit was de winnaar: Twee jagers zijn in het bos als één van ze ineenzakt. Hij lijkt niet meer te ademen en heeft een wezenloze blik in zijn ogen. Zijn maatje pakt snel zijn telefoon en belt 112. Met stokkende stem zegt hij: 'Mijn vriend is dood! Wat kan ik doen?' De telefonist antwoordt: 'Rustig aan, ik kan helpen. Om te beginnen moeten we zeker weten dat hij dood is.' Er volgt een stilte, daarna klinkt er een geweerschot. De man komt terug aan de telefoon en zegt: 'Oké, wat nu?'

Hogere waarderingen 

Er waren moppen die hogere waarderingen kregen maar dat was binnen een bepaalde groep (m/v, leeftijd, cultuur). Die van de jagers had de grootste universele aantrekkingskracht.

De winnende mop, gebaseerd op een sketch uit 1951 van de Brits-Ierse komiek Spike Milligan, werd overigens ingezonden door Gurpal Gosall, een psychiater uit Manchester. Zijn commentaar: 'Ik vind het een leuke mop omdat-ie mensen een goed gevoel geeft. Er is namelijk altijd iemand die iets nog dommers doet dan jij.'

Lees hier nog meer nutteloze kennis

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden