Dirigenten KCO geven hun eigen diepte aan Mahlers afgronden

KLASSIEK

Koninklijk Concertgebouworkest

Mahler Zevende symfonie

***

Ze zaten elkaar op de hielen, de nieuwe chef-dirigent en de vorige. Twee weken nadat Daniele Gatti het Concertgebouworkest leidde in een spannende uitvoering van Mahlers Tweede symfonie, stond daar Mariss Jansons weer op de bok om Mahlers Zevende te leiden. Die quasi directe confrontatie tussen de twee maestri liet interessante verschillen horen.

Jansons had de Zevende al eens gedirigeerd in 2000, toen hij nog geen chef was. Het orkest wilde een nieuwe live-opname maken zodat de Mahler-cyclus van Jansons in een mooi boxje kan verschijnen. Na de boxen van Haitink en Chailly een nieuwe toevoeging aan het Mahler-erfgoed in Amsterdam.

Hoewel de Zevende voor de lastigste symfonie in de cyclus doorgaat, is het volgens Mahler zelf zijn zonnigste. De grote finale in C-groot zou jubel oproepen, maar net als bij de dubbele boodschappen in de symfonieën van Sjostakovitsj gaat er veel angst achter die euforie schuil. Jansons zwakte die paniek in het laatste deel - dat bij de start woensdag lichtelijk ontspoorde - behoorlijk af. Zijn angst werd niet met een Duitse hoofdletter A geschreven, ook al zou die 'Angst' het geheel een passender lading hebben gegeven.

De afgrijselijke afgronden die Mahler tussen de notenbalken verstopte, zijn bij Jansons nooit peilloos diep. Bij Gatti tuimel je er zonder waarschuwing in. De Italiaan houdt van vuurrood in de hoogglansvariant, Jansons prefereert een gedektere, matte tint. Het kan bij Mahler allebei, het is maar waar je van houdt. Het orkest liet de kwast van Jansons met genoegen over zich heenkomen en speelde wederom de sterren van de hemel. Dat wordt een mooie laatste cd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden