Recensie

Dirigent Herreweghe maakt van Bachs 'Hohe Messe' een haastklus

Philippe Herreweghe.Beeld TR BEELD

Klassiek 

Concertgebouworkest 

Hohe Messe

★★★

Bachs 'Hohe Messe' klonk voor het laatst bij het Concertgebouworkest in november 1972, onder leiding van Euchen Jochum. Hoog tijd voor een hernieuwde kennismaking met de zwanenzang van de cantor uit Leipzig. Voor twee uitvoeringen, inclusief de Kerstmatinee, waren Philippe Herreweghe en zijn Collegium Vocale Gent uitgenodigd. Tijdens hun vorige samenwerking, in 2014, voerden koor, orkest en dirigent ook Bach uit - diens 'Matthäus-Passion'.

Herreweghe, die eerder dit jaar zijn zeventigste verjaardag in het Amsterdamse Concertgebouw vierde, onderstreepte de kerstgedachte met een frisse start: op een drafje door het 'Kyrie' van de 'Hohe Messe'. Het duurde even eer de oren gewend waren aan het straffe tempo dat werd ingezet. Herreweghe koos ervoor om het openingskoor niet machtig neer te zetten, maar voortvarend.

Die aanpak hield de Belgische dirigent gedurende een groot deel van de mis vol: een keuze, die een hoge mate van virtuositeit in de hand werkte, maar niet per se bijdroeg aan een grootse weergave van een groots opus. Gevolg was dat een solo als die van concertmeester Vesko Eschkenazy in het 'Laudamus te', hoe voortreffelijk ook gespeeld, als een haastklus aandeed. Slechts een enkele keer, in het 'Credo' en het afsluitende 'Agnus Dei', werd de luisteraar de hoognodige ademruimte gegund.

Onder de vijf zangers, van wie er vier debuteerden bij het orkest, bevonden zich pareltjes van stemmen. Stralend middelpunt vormde sopraan Hana Blazíková. Ze bracht een geheel eigen en ontspannen kleur aan in haar partij. Ook countertenor Alex Potter viel op door zijn heldere en toch gedragen hoogte.

Meer nog dan het Gentse Collegium Vocale zorgden de orkestsolisten voor warmte en sprankeling tijdens deze uitvoering; van fluit tot continuo was het kleurenpalet rijkgeschakeerd. Tot slot: dit magnum opus is eerder gebaat bij een ferme greep op de materie dan bij Ungeduld des Herzens.

Lees hier meer muziekrecensies

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden