’Dinosaurus’ America Online koopt grote nieuwssite

Het hoofdkantoor van America Online (AOL) in New York. (FOTO BLOOMBERG )Beeld Bloomberg

amsterdam - – Twee Amerikaanse mediabedrijven gaan samen de concurrentie aan met grootmachten Google en Yahoo. Het digitale mediaconcern America Online (AOL) kocht voor 315 miljoen dollar (232 miljoen euro) The Huffington Post, een van de grootste online succesnummers van de afgelopen jaren.

Topvrouw Arianna Huffington begon The Huffington Post in 2005 als links georiënteerd weblog. Binnen zes jaar wist de site uit te groeien tot een toonaangevende nieuwsbron met 25 miljoen unieke bezoekers per maand.

Waar The Huffington Post wordt gezien als voorbeeld van de nieuwste generatie nieuwssites, daar is AOL een dinosaurus in de online wereld. Het bedrijf is opgericht in 1985 en kende zijn hoogtijdagen in de jaren negentig van de vorige eeuw, toen AOL als een van de eerste providers miljoenen Amerikanen op het web aansloot.

Mediabedrijf Time Warner zag in AOL de kip met de gouden eieren en kocht het bedrijf in 2001 voor 165 miljard dollar. De overname werd een fiasco. Het marktaandeel van AOL bleef dalen, ook toen het bedrijf zich in 2009 weer losmaakte van Time Warner. Sindsdien probeert topman Tim Armstrong de voormalige provider om te vormen tot een grote online uitgever van nieuws en entertainment. De overname van The Huffington Post past in dat streven.

„Dit is een statement dat het bedrijf investeert, en in dit geval brutaal investeert”, zegt Armstrong. „Ik denk dat dit een situatie is waar één plus één elf is.”

Amerikanen vertrouwen voor hun informatie grotendeels op Google, Yahoo en Microsoft. Een nieuwe divisie waar alle media-uitingen van AOL en The Huffington Post samen komen, moet daar een eind aan maken. De leiding van de divisie komt in handen van Arianna Huffington.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden