Dik, duur en vol reclame

Zo'n twee miljoen scholieren kiezen dit jaar weer uit een gigantisch aanbod schoolagenda's. Zanzibar is deze week helemaal gewijd aan een kritische beoordeling van een deel van de stapel.

Over de Doorzon en de Beavis en Butt-head-agenda niets dan lof, maar de meeste zijn zoals ieder jaar dik, duur en staan vol reclame. Veel klachten ook over foto's die door de weekpagina's gedrukt staan, en dus onleesbaar worden. De grootste misser van 96/97 de Ajax-agenda, vol onvolledige en onjuiste informatie.

Op een foute agenda wordt je afgerekend

Neem nou een Pepsi-agenda, dat is toch fijne reclame voor de cola-fabrikant? Waarom moet je daar dan nog bijna twintig gulden voor betalen? Lekker binnenlopen voor de uitgever.

“Nee, zo werkt dat niet”, zegt Wim Boom van Stationary Team, uitgever van zeven agenda's. “Wij moeten Pepsi juist een flink bedrag betalen om de agenda te mogen maken, en niet andersom.”

Succesvolle merken vragen soms tienduizenden guldens voor het gebruik van hun logo. Dat bedrag wordt weer doorberekend aan scholieren. Zo heeft agenda-uitgeverij Trax in Woerden vier grote fabrikanten van Inline-skates flink betaald om een Inline-agenda te kunnen maken. “Die loopt nu al hartstikke goed”, zegt Arnoud Oosterholt van Trax. Hij is het hele jaar bezig om trends onder jongeren in de gaten te houden, en gebruikt een panel van 150 scholieren om de agenda-ideeën te testen. Op basis van die gegevens, en ook omdat de verkoop al sinds mei begonnen is, verwacht hij dat vooral O'Neill, Models en Katja Schuurman goed zullen verkopen.

Hij weet wel waarom scholieren daar bijna twintig piek voor een merk-agenda betalen: “Kijk, als je met goedkope Inliners op het schoolplein komt, hoor je er niet bij. Zo werkt het ook met agenda's: je wordt erop afgerekend als je met een foute agenda komt. Dan ben je een lulletje.”

Vroeg op zoek gaan is niet cool

Daan Roelofs: “Als je toch al een sukkel bent, en je hebt ook nog een een foute agenda, dan krijg je problemen”. Hij staat met vrienden bij de skate-baan op het museumplein in Amsterdam te kijken naar de halsbrekende toeren van andere skaters. Ze leggen uit dat ieder type een eigen soort agenda heeft. Zo hebben tuttige meisjes paarden- of jonge poesjesagenda's. Zelf overweegt Daan voor volgend jaar de O'Neill agenda te kopen, hij is een skater en dat merk vindt hij 'wel wreed'.

Julius van Manen (13) denkt er niet over om bijna twee tientjes neer te tellen voor een veel te dikke, zware agenda. Hij gaat naar de Hema. Bij de aankoop let hij er wel op of-ie wel sterk genoeg is. “Het moet een béétje moeite kosten om hem aan het einde van het jaar totaal te hebben gesloopt.”

Het kan nog duurder: Rogier Scheper (13) moest op zijn vorige school voor 25 gulden een door de school ontworpen agenda kopen, een huiswerkplanner noemden ze dat. “Het was dan ook een hele stomme school”.

Alledrie gaan ze er pas een kopen als de zomervakantie bijna voorbij is, want, hoewel de uiteindelijke keuze wel belangrijk is, zo vroeg al op zoek gaan is zeker niet cool.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden