Dieselgate? Recordjaar Volkswagen

auto's | Ondanks de grote problemen kan VW Group zich de grootste autobouwer noemen.

'Bitterzoet' is misschien wel het beste woord om het jaar van Volkswagen te omschrijven. De Duitse autofabrikant probeert het grootste schandaal uit zijn bestaan te verwerken, terwijl de consument maling lijkt te hebben aan dat dieselschandaal. Want in 2016 verkocht de Volkswagen Group vrijwel zeker meer auto's dan anderen.


Dat is vooral te danken aan China, verklaarde VW. De goede zaken daar stuwden de wereldwijde verkoop naar 10,31 miljoen voertuigen, inclusief dochterbedrijven Audi, Porsche en Skoda.


Dat is 3,8 procent meer dan in 2015, toen VW als tweede eindigde achter Toyota. Vooral december 2016 was bijzonder goed. De VW-groep verkocht toen 11,8 procent meer auto's dan in 2015, waardoor het volgens analisten zeer waarschijnlijk is dat de Duitsers aan de haal gaan met de titel 'grootste autobouwer ter wereld'.


Opmerkelijk, aangezien VW in de diepste crisis ooit verkeert door imago- en financiële schade. Na lang liegen tegen de Amerikaanse autoriteiten gaf het bedrijf in september 2015 toe dat het jaren sjoemelsoftware heeft gebruikt, zodat boordcomputers officiële emissietests herkenden. Daardoor bleef de uitstoot van stikstofoxiden tijdens de test binnen de norm, maar op de weg bleken de dieselauto's - 11 miljoen wereldwijd - enorm vervuilend.


Dinsdag maakte de directie van Volkswagen bekend dat ze op het punt staat een schikking van ruim 4 miljard euro te treffen met het Amerikaanse ministerie van justitie, om vervolging af te kopen. Deze regeling komt bovenop eerdere schikkingen van bijna 15 miljard euro, met Amerikaanse milieutoezichthouders en 500.000 auto-eigenaren. Daarmee is de financiële schade nu al groter dan de 18 miljard euro die Volkswagen heeft gereserveerd om het dieselschandaal af te handelen. En er hangen de autobouwer in Duitsland ook nog rechtszaken boven het hoofd.


Om onze toekomst veilig te stellen, sprak topman Matthias Müller deze zomer zalvend bij presentatie van de nieuwe strategie, richt Volkswagen zich voortaan op het bouwen van elektrische auto's met minder personeel.


Maar in China blijkt het slechte imago niet te bestaan. Na elf maanden lag VW in 2016 nipt achter op rivaal Toyota. Een belastingvoordeel op kleine motoren zette Chinezen ertoe in december nog snel een nieuwe auto te kopen. Daardoor haalde VW Group Toyota in de laatste maand links in. In totaal verkocht Volkswagen in 2016 bijna 4 miljoen auto's in China, een stijging van 12 procent. Hoewel Toyota nog geen cijfers bekendmaakte, verwachten analisten dat de Japanners niet aan VW kunnen tippen.


Bovendien speelt diesel in China, het huidige centrum van de autowereld, geen rol van betekenis, zegt Ferdinand Dudenhöffer tegen persbureau Reuters. Volgens de hoogleraar bedrijfs- en automobieleconomie aan de Universiteit van Duisburg-Essen is er daarom in China ook geen sprake van reputatieschade.


"Als je goed naar de cijfers kijkt", zegt Dudenhöffer, "zie je dat Volkswagen ook in Europa weinig verlies lijdt. Maar dat komt vooral doordat Audi en Skoda de dalende lijn konden ombuigen." Het merk Volkswagen boekt zelf maar een magere winst. De helft van de winst van de hele VW Group is te danken aan luxemerken Audi en Porsche.


Pagina 15


Peugeot klimt uit diep dal

Arrestatie topman

De nieuwste schikking met het ministerie van justitie betekent nog niet het einde van het Amerikaanse onderzoek naar Volkswagen. In Miami arresteerde de FBI afgelopen zaterdag Oliver Schmidt, tot maart 2015 directeur milieu van VW in de VS. In gevangenispak en met handboeien om is hij maandag verhoord door de Amerikaanse justitie, die Schmidt ziet als de belichaming van het leugenachtige klimaat binnen de VW-top. Hij zou de Amerikaanse autoriteiten hebben misleid omdat hij in 2014 al wist dat Volkswagen met uitstootwaarden sjoemelde. Schmidt verschijnt vandaag opnieuw voor de rechter. Na ingenieur James Liang is hij de tweede VW-medewerker die vanwege het schandaal is gearresteerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden