Dieselgate besmet andere autoconcerns

Beeld afp

Dieselgate wordt groter en groter, en de gevolgen van de affaire lijken met de dag verstrekkender te worden, zowel voor Volkswagen als voor andere autoconcerns. De Duitse regering gaat onderzoeken of naast Volkswagen ook andere autobouwers sjoemelden met hun diesels.

De Europese Commissie wil dat alle lidstaten nagaan hoeveel auto's er rondrijden met apparatuur om de uitstoot van vervuilende stoffen te verdoezelen. Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, willen dat Europa werk maakt van betere tests voor personenauto's. De Europese Commissie wil dat ook.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat auto's bij laboratoriumtests veel minder brandstof verbruiken en veel minder vervuilende stoffen uitstoten dan in de dagelijkse praktijk. Nieuwe auto's die in het lab voldoen aan de laatste milieunormen en dus de weg op mogen, blijken daar niet aan die normen te voldoen.

Verschil tussen tests en praktijk
De grote verschillen in de uitkomsten tussen de laboratoriumtests en de praktijk kwamen onder meer naar voren in een studie waar onderzoeksinstituut TNO aan meedeed. Daaruit bleek dat het brandstofverbruik van auto's op de weg 30 tot 40 procent hoger was dan tijdens een test in het lab.

Tien jaar geleden was er ook een verschil tussen lab-tests en de praktijk, maar dat was toen maar 10 procent. Volgens de onderzoekers maakten autofabrikanten na 2005 vaker gebruik van de soepele eisen voor de tests en pasten ze allerlei foefjes toe, zoals het gebruik van stugge banden. Volgens TNO zijn er wel dertig tot veertig van zulke foefjes die het brandstofgebruik in het lab beperken.

Uit onderzoek van de International Council on Clean Transportation (ICCT) bleek eind vorig jaar dat vijftien nieuwe dieselpersonenauto's op de weg veel meer stikstofoxiden uitstoten dan in het lab. In het laboratorium voldeden de vijftien - merknamen noemt de ICCT niet - aan de laatste Europese normen. Maar in de praktijk overschreden ze die normen soms met een factor zeven.

Beeld epa

Nieuwe test voor personenauto's
Europa werkt daarom aan een nieuwe test voor personenauto's die meer rekening houdt met het werkelijke verbruik en de echte uitstoot van vervuilende stoffen. Die test zou, volgens plan, in 2020 werking treden. De Europese tests voor vrachtwagens zijn veel strenger dan die voor personenauto's. Daarbij wordt wel rekening gehouden met het reële brandstofverbruik en de werkelijke uitstoot op de weg.

Rond Volkswagen gonsde het gisteren van het nieuws. De Duitse minister van verkeer Dobrindt zei dat ook in Europa VW-diesels rondrijden waarmee is gesjoemeld. Hij zei niet te weten hoeveel dat er zijn.

De diesels bevatten software die ervoor zorgt dat auto's tijdens tests 'schoon' rijden maar op de weg niet. De software was verwerkt in auto's met een motor van het type EA 189. Diezelfde motor zit ook in vier Audi-modellen. Of die Audi's de gewraakte software bevatten, is (nog) niet bekend. Audi is een zeer winstgevende dochter van Volkswagen.

Martin Winterkorn.Beeld afp

Aangifte
Volkswagen, dat eergisteren zijn topman Martin Winterkorn zag opstappen, maakt waarschijnlijk deze week de namen bekend van de mensen die verantwoordelijk zijn voor het gesjoemel. Het bedrijf zal aangifte tegen hen doen. Volgens Duitse bladen stuurt het concern een aantal topmanagers naar huis en krijgt ook de chef in de VS zijn congé.

Volgens persbureau Reuters heeft Volkswagen in de VS in april brieven gestuurd naar bezitters van Volkswagens én Audi's en hen gewezen op nieuwe software die na installatie zou leiden tot minder uitstoot van vervuilende stoffen. Dat de milieu-autoriteiten in de VS hadden ontdekt dat de diesels veel meer van die stoffen uitstootten dan was gebleken in tests, vermeldde Volkswagen er echter niet bij. Het concern wilde niet op dat Reuters-bericht ingaan.

Ook BMW raakte gisteren in opspraak. Dat bedrijf zou, volgens het vakblad Auto Bild diesels verkopen (de X3 xDrive) die niet aan de Europese milieunormen zouden voldoen, met een overschrijding van circa elf keer de toegestande waarde. BMW ontkende en zei het rapport waarop Bild zich beriep niet te kennen. Het aandeel BMW verloor gisteren 5 procent van zijn waarde.

De Europese auto-industrie, Volkswagen voorop, staat opeens onder zware druk. Duurzaam zijn in gelikte folders is niet meer genoeg. Er worden daden gevraagd, tenminste, zolang de opschudding rond dieselgate duurt.

Vandaag in Trouw: 'Er zijn wel veertig manieren om bij de milieutest mooi weer te spelen' - een interview met Gerrit Kadijk (TNO).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden