Dierentuin moet slim worden

Bezoekers blijven weg, terwijl de subsidie keldert en attractieparken wél floreren

MARCO VISSER

Een dierentuinbezoeker die zich in de drukke meivakantie richting chimpansees wurmde, zal het zich niet kunnen voorstellen. Toch loopt het bezoek aan de Nederlandse dierentuinen terug. In 2008 passeerden nog 9,5 miljoen bezoekers de loketten van de tien grootste dierenparken, vorig jaar was dat aantal met 7,5 procent gedaald tot 8,9 miljoen.

Gevolg van de crisis, stellen economen van ABN Amro vast in een gisteren verschenen rapport over dierentuinen. Met de 7,5 procent daling raken de dierentuinen achterop bij de rest van de attractieparken. De top tien van populairste pretparken trok de afgelopen vijf jaar 17 procent méér bezoekers.

Minder bezoek betekent minder inkomsten. Dat komt extra hard aan omdat gemeenten de subsidies afbouwen. Vanuit Den Haag krijgen de gemeenten steeds meer taken in hun pakket, zodat er nauwelijks ruimte overblijft voor dierentuinen. Diergaarde Blijdorp bijvoorbeeld kreeg in 2009 nog 5,3 miljoen euro van de gemeente Rotterdam. Volgend jaar is dat krap 800.000 euro.

De oplossing van dierentuinen om de teruglopende inkomsten op te vangen, was verhoging van de entreegelden. Een kaartje voor de dierentuin is nu tweemaal zo duur als in 2000. Verhoging van de prijzen was aanvankelijk ook de reflex van pretparken, maar zij zijn daar ondertussen van teruggekomen. Gezien de financiële situatie van de consument een verstandige beslissing, oordelen de economen van ABN Amro.

Zij adviseren dierentuinen te kijken naar safaripark Beekse Bergen, dat de bezoekers meer 'beleving' biedt met boottochten en het bouwen van een 'rangerkamp'. Ook kan de educatieve functie "meerwaarde bieden ten opzichte van andere dagattracties waar de focus meer ligt op recreatie alleen". De trend is dieren meer in een nagebootste natuurlijke omgeving te laten zien. Dat draagt bij aan de educatieve doelstellingen, zeggen de ABN-economen.

Dierentuinen kunnen volgens hen ook de onzekere factor van het weer beter uitspelen. Wie op een regenachtige dag door een pretpark loopt, heeft een natte dag. Bij een dierentuin is binnen daarenegen ook voldoende te zien.

Dan is er nog het nieuwe concept van 'dynamische prijzen'. Dat wil zeggen: lagere entreeprijzen in rustige tijden, en hogere als het druk is. Nog een tip: delen van het park gratis openstellen. Als bezoekers gratis de herten en bizons op de weide kunnen bekijken, zullen zij eerder geneigd zijn een kaartje te kopen voor het groot wild en het aquarium.

Dierentuinen ontvangen niet alleen geld van bezoekers die aan het loket een kaartje kopen. Zo loopt een derde van de bezoekers naar binnen met een abonnement. Deze pashouders kopen weliswaar geen kaartje, maar hebben tegen lunchtijd wel zin in koffie met een appelpunt en friet met frisdrank voor de kinderen, die in de souvenirshop per se een knuffelgiraffe willen hebben. Bij het parkeren vraagt de automaat al snel om tien euro. In totaal zijn horeca, souvenirs en parkeerkaarten goed voor ongeveer een derde van de inkomsten.

Uit de horeca is volgens de kenners van ABN meer te halen. "Een meer divers horeca-aanbod kan helpen de drempel tot horecabezoek te verlagen." Een kleverig pistoletje kaas in plastic verpakking wekt de eetlust nu eenmaal minder op dan een kraakverse panini.

Ook niet te onderschatten is het belang van aaibare knuffels, zo bewees Blijdorp afgelopen jaren. Geen kind onder de rook van Rotterdam slaapt nog zonder Olli, het rafelige olifantje waarvan maar liefst 100.000 stuks over de toonbank gingen.

undefined

Geslaagde innovaties

Safaripark Beekse Bergen (omgeving Tilburg) - De boottocht en het rangerkamp.

Burger's Zoo (Arnhem) - Overdekte bush, desert en aquarium.

Blijdorp (Rotterdam) - Olli, geslaagde marketingactie met voetbalclub Feyenoord.

GaiaZoo (Kerkrade) - Wisselende dagprijzen. Korting kan oplopen tot 6 euro per kaartje.

Artis (Amsterdam) - Bevoegde docenten maken programma's voor kinderen om scholen te trekken.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden