diepgids27maandag

postbus 859, 1000 AW Amsterdam, lezers@trouw.nl

De bekendste niet-christelijke CDA-ideoloog Anton Zijderveld heeft met onmiddellijke ingang bedankt voor het lidmaatschap van het CDA, omdat hij vindt dat het CDA

te weinig afstand neemt van het populisme van de PVV. Hij viel over de uitspraak van partijvoorzitter van Heeswijk dat het CDA geen enkele partij uitsluit bij het vormen van een regering, en over het afwijzen van de legerimam.

Als CDA-lid is mijn advies aan het bestuur en de fractie: ga met elkaar een week de hei op voor het volgen van cursus islam. Hopelijk kunnen we daarna weer kennismaken met een CDA dat medelanders wat positiever beoordeelt. Een meer strijdvaardiger opstelling naar de PVV zal het CDA uiteindelijk goed doen.

Homme VrielingAssen

In Trouw van afgelopen zaterdag las ik het artikel ’Lesbo minder gezond dan hetero’. In het artikel zelf staat geen woord Spaans, maar de kop stoort mij. Ten eerste het woord ’lesbo’; dat is straattaal, een woord dat –tenzij geparafraseerd– een kwaliteitskrant onwaardig is. Dan de kop zelf: de doorsnee anti-homo zal na het zien van die kop denken: zie je nou wel, het is ongezond. Net als de aanname begin jaren ’80 dat aids uitsluitend een homoziekte zou zijn.

Als je het artikel samenvat, zou een kop ook kunnen luiden: ’Negatieve reacties leiden tot gezondheidsklachten’. Trouw , pas op met stigmatiseren.

Wim Musch Zutphen

Trouw vindt het uitstel van het besluit over de JSF door het kabinet verstandig. Het past inderdaad prima in de houding die dit kabinet continu aanneemt. Als een besluit stemmen kan kosten of als het de coalitie in gevaar kan brengen, wordt het uitgesteld. Denk aan de AOW-leeftijd, bezuinigingen, het rekeningrijden. Ik heb daarom ook een besluit genomen: ik besluit pas of ik op een regeringspartij ga stemmen na de volgende verkiezingen.

Rob Dijkstra Nijmegen

’Deportatie Marokkaanse broers is onbehoorlijk’, betoogt criminoloog Frank van Gemert (Podium, vrijdag). Daar denken veel Marokkanen anders over. Het is al decennia de gewoonte dat (wanhopige) Marokkaanse ouders hun moeilijk opvoedbare kindjes naar Marokko (terug)sturen, om te worden opgevoed in de disciplinerende tucht van daar wonende familieleden en lokale politie-agenten. De meeste Marokkaanse jongeren (jongens) zijn daar als de dood voor, en niet zelden verbetert op slag hun gedrag als zij met dit reële vooruitzicht worden geconfronteerd.

Frank van Gemert schrijft dat het uitzetten van Marokkaanse veelplegers ernstige gevolgen heeft voor hen, voor Marokko en de Marokkanen in Nederland. Daar is met evenveel aplomb tegen in te brengen dat voortdurende de aanwezigheid van niet-Nederlandse doch Marokkaanse veelplegers in Nederland ernstige gevolgen heeft voor die veelplegers, voor Nederland en voor de wel-deugende Marokkanen. Criminoloog Van Gemert leze ’Ieder voor zich; over de cultuur en criminaliteit door Marokkaanse jongens’, geschreven in 1998 door Frank van Gemert.

Jan Beerenhout, v/h St.Hulpverlening Marokkaanse Jongeren Al-Amal

Religieuze ervaringen lenen zich niet voor discussie, laat staan voor een beoordeling. Mozes kreeg na zijn braamboservaring, waarin God zijn naam bekend maakt als Degene die meegaat met de mens op weg, niet een leer overhandigd, maar de Tien Woorden; woorden als aanwijzingen voor een leefbare toekomst.

Wie beweert dat ds. Hendrikse helemaal fout zit, zoals ds. De Fijter doet (22 april), matigt zich iets aan wat hem niet toekomt.

Annie Vis Amsterdam

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden