diepgids13woensdag

Ze is wat in de vergetelheid geraak, Jacoba van Velde. Dat is dan ook een van de redenen dat haar debuutroman ’De grote zaal’ komende herfst bij de campagne Nederland Leest gratis in bibliotheken zal worden verspreid. Jacoba van Velde (1903-1985) schreef de roman in het begin van de jaren vijftig. ’De grote zaal’ werd bij verschijning in 1953 als een meesterwerk bestempeld, ook buiten Nederland. Het boek verscheen in dertien vertalingen.

Volgens de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (kortweg CPNB), die Nederland Leest 2010 organiseert is de roman over de menselijke eenzaamheid en de laatste dagen van een oude vrouw in een verpleeghuis bij het grote publiek in vergetelheid geraakt.

Het Duitse blad Die Welt schreef destijds: „Men leest dit boek, dat in al zijn zwaarmoedigheid door waarachtigheid troost, in één ruk uit.” Het Britse zondagsblad The Observer schreef: „Hoe prachtig zijn de scènes opgebouwd, luchtig ook, alsof ze achteloos neergeworpen zijn”.

Jacoba van Velde leefde in Nederland en Parijs, waar haar broers, de bekende schilders Bram en Geer van Velde, woonden. Ze begon haar carrière als balletdanseres en werd na de Tweede Wereldoorlog literair agent en vertaler van Samuel Beckett. Ze speelde een belangrijke rol bij de introductie van modern Frans theater in Nederland. Naast ’De grote zaal’ schreef ze, behalve enkele korte verhalen, nog een roman: ’Een blad in de wind’ (1961).

Nederland Leest wordt dit jaar voor de vijfde maal georganiseerd. Afgelopen jaar stond ’Oeroeg’ van Hella Haasse centraal. Hiervan werden bijna een miljoen exemplaren verspreid. De campagne Nederland Leest is van 22 oktober tot en 19 november.

Een groep jonge kunstenaars heeft maandagavond en -nacht eigen kunstwerken weten op te hangen in drie musea. Met deze actie willen ze duidelijk maken dat niet alleen gevestigde, maar ook jonge, beginnende artiesten een plek in het museum verdienen. De kunstinstellingen die gisterochtend extra kunstwerken aantroffen, zijn het Groninger Museum, het Bonnefantenmuseum in Maastricht en Museum de Fundatie in Zwolle. De kunstenaars hebben een filmpje op internet gezet waarin te zien is hoe ze toeslaan in het Bonnefantenmuseum. De drie musea bevestigen dat ze kunstwerken aantroffen die er eigenlijk niet thuishoren.

De Nederlandse mezzosopraan Christianne Stotijn moet zich wegens ziekte terugtrekken uit een serie concerten die ze samen met het Combattimento Consort Amsterdam en dirigent Jan Willem de Vriend zou geven. Op het Hündel-programma stonden onder andere aria’s uit de opera’s ’Giulio Cesare’, ’Alcina’, ’Ariodante’ en ’Tamerlano’. De titelrol van die laatste opera zal Stotijn in maart vertolken in het Royal Opera House Covent Garden in Londen. Haar tegenspeler daar is niemand minder dan Plácido Domingo. Het Combattimento Consort heeft in mezzo Stephanie Houtzeel een vervangster gevonden, die het programma grotendeels overneemt. De concerten zijn nog in Arnhem (vanavond) en in het Muziekgebouw aan ’t IJ (vrijdag).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden