diepgids07donderdag

In actie in Indië. Beeld uit fotoboek 'Koloniale Oorlog 1946 ' 1949'. (Trouw) Beeld
In actie in Indië. Beeld uit fotoboek 'Koloniale Oorlog 1946 ' 1949'. (Trouw)

postbus 859, 1000 AW Amsterdam, lezers@trouw.nl

We werden heel blij van het artikel over de strijd in Indonesië (Trouw, maandag). Mijn man (een eenvoudige boerenzoon) werd in 1946 zó van 't land geplukt om voor zijn nummer zijn dienstplicht te gaan vervullen. Hij heeft het naar eer en geweten gedaan. Verplaats je je er eens in: bootreis van 6 weken met duizend of meer soldaten, bijna geen contact met familie, geen voorlichting vooraf. En dan wat zij daar mee hebben moeten maken. Zij zijn voor het leven beschadigd. Denk aan de thuiskomst en al het negatieve wat er daarna over hen werd geschreven.

Hij is zelf zo wijs om in te zien, dat natuurlijk niet alles is gegaan zoals het zou moeten. Maar als je gedaan hebt wat als je plicht gezien werd en zo je hele verdere leven last hebt van ’Indië’ dat je met 85 jaar nog zó ontdaan bent van uw artikel, zoals ik en de kinderen dit noemen, ben je wel je hele leven zwaar gestraft.

Lenie de Wit Duivesteijn ’t Zand

Dat er verdriet is bij vrouwen die ongewild geen kinderen kunnen krijgen, staat als een paal boven water. Maar Fulco van der Veen maakt bij mij meteen reacties los als ’maakbaarheid van de wereld’, en ’de verwende mens die alles naar zijn hand denkt te kunnen zetten’ (Trouw, maandag). Waarom leren we kinderen niet dat sommigen dingen niet te realiseren zijn in het leven en dat dit nog niet het einde van je levensgeluk hoeft te betekenen? Het leren accepteren van teleurstellingen en die ombuigen naar positieve andere mogelijkheden zou vele mensen gelukkiger maken. Want is het hebben van kinderen het enig zaligmakende? En durf ook eens ’nee’ te zeggen tegen elke nieuwe medische techniek die ’natuurlijk’ toepassing moet vinden.

Aleid Stonebrink Harkstede

Gerard Koolschijn komt op mij over als een wat tragische gevangene van zijn verleden (Trouw, dinsdag). Het lijkt alsof hij nog altijd niet anders naar Paulus kan kijken dan door het enge venster dat dominee Paauwe en zijn vader hem ooit voor hielden. Om daar Paulus op af te rekenen, lijkt me wat kort door de bocht. Lees eens Albert Schweitzer en zijn mystieke visie op Paulus. Een bevrijdend venster.

Ad WijlhuizenApeldoorn

De Vlaamse filosoof Jan Verplaetse schetst een ironisch vergezicht: in 2020 zullen misdadigers niet meer verantwoordelijk worden gehouden voor hun daden, er bestaan slechts misdadige breinen (De Verdieping, zaterdag). We blijven, kennelijk ook in 2020, zoeken naar een van ons onafhankelijke instantie die ons verschoont van onze schulden. In dit opzicht verschillen deze wetenschappers niet van gelovigen. Ook zij kennen een instantie die hen verlost van hun schulden. Het brein lijkt een welkom alternatief te zijn voor atheïsten. Ze vergeten dat het brein volgend is en niet leidend.

S. de Jong Zuidlaren

Ik vraag mij vaak af wie de recepten van de dag gebruikt. Neem dinsdag, voor Nigiri sushi heb je nodig: twee gepelde gekookte garnalen (wat doen we met de rest?), één blad nori, wasabi en gepekelde gember (alledrie nooit van gehoord, maar dat zegt natuurlijk niks). Waarom geen recepten voor ’het nieuwe eten’ (Trouw, dinsdag), met seizoensproducten; goed voor onze gezondheid, het milieu en onze portemonnee.

Corrie Wouda Elst

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden