Diepe buiging voor Abba

Madonna treedt vanavond op tijdens de European Music Awards, ook al zijn haar drie gebroken ribben, nekwervel en hand nog niet helemaal genezen na de val van een paard in augustus. De kans om voor heel tv-kijkend Europa haar nieuwe single 'Hung up' ten gehore te brengen, laat ze niet voorbij gaan. Het optreden maakt deel uit van een ongekend offensief om het nieuwe album van de ster, 'Confessions on a Dancefloor', dat binnenkort uitkomt, te promoten. Maar liefst 7 miljoen euro spendeert de zangeres om de hele wereld duidelijk te maken dat ze nog niet is afgeschreven. Want de 47-jarige weet het, na ruim 20 jaar in het epicentrum van de showbizz, maar al te goed: “Als je maar blijft doorgaan met het maken van platen, wordt iedere keer weer je ondergang voorspeld. Alsof ze willen dat je nu eindelijk mislukt. Je moet daarom een manier vinden om je creativiteit kwijt te kunnen en tegelijk goed in de gaten hebben wat de mensen willen horen.“

Met haar nieuwe single lijkt Madonna daar ditmaal uitstekend in geslaagd. In 'Hung Up' leent ze stevig uit het bekende Abba-nummer 'Gimme, Gimme, Gimme (a Man After Midnight)', een zeer aanstekelijk deuntje. Het is pas de tweede keer dat de Zweedse poplegendes één van hun nummers lieten gebruiken door een andere artiest. “Ze zeiden niet zomaar ja, ik heb moeten smeken“, aldus Madonna. Maar uiteindelijk kreeg ze haar zin. Een van de Abba-mannen, Benny Andersson, zei: “We bewonderen haar zeer en het nummer is heel goed.“

Madonna en Abba in één song - het gedroomde feestnummer voor iedere homo-kroeg en belendende horecapercelen. Het zal de queen of pop niet nog een keer gebeuren, zo'n fiasco als haar voorlaatste cd 'American Life'. Ze was daarop iets te kritisch over de oorlog in Irak (die toen op uitbreken stond) en de Amerikaanse samenleving in het algemeen. Haar kritiek kwam een paar jaar te vroeg; toen schaarden heel de VS zich nog achter de president, Madonna haalde ijlings een anti-oorlogsvideoclip uit roulatie, maar het kwaad was al geschied. Van het album gingen er wereldwijd 'slechts' vier miljoen over de toonbank - een dieptepunt in haar carrière.

Op het nieuwe album staan dergelijke geëngageerde nummers niet, al is het niet helemaal vrij van controverse: Israëlische geestelijken hebben al luidkeels bezwaar gemaakt tegen een nummers dat zou gaan over Yitzhak Luria, een 16de-eeuwse joodse kabbala-rabbijn. Volgens Madonna gaat het over heel iemand anders. Haar enthousiasme voor de Joods-mystieke leer zorgt voor nog meer negatieve publiciteit (niet per se verkeerd, in zo'n promotieperiode.) De leider van het kabbalacentrum in Tel Aviv, dat Madonna en haar man Guy Ritchie vorig jaar bezochten, heeft zich ontpopt als een soort Jomanda; hij zou een doodzieke vrouw genezing hebben beloofd in ruil voor 50000 euro. De vrouw is inmiddels dood en haar man deed aangifte. De Israëlische politie onderzoekt de zaak.

Madonna reageerde weinig subtiel: “Altijd dat gezeur over kabbala: waarschijnlijk zou er minder gedoe zijn als ik lid werd van de nazi-partij.“ Dat valt nog te bezien, maar waar wél meer om te doen is, is een interview waarin ze haar opvoedmethodes onthulde. Haar twee kinderen, dochter Lourdes (9) en zoon Rocco (5), mogen geen tv kijken. Alleen films en dan alleen op zondag en dan alleen als ze de hele week lief zijn geweest. Kranten en tijdschriften komen het huis niet in en als Lourdes haar kleren laat slingeren (ze schijnt bijna net zo'n uitgebreide garderobe te hebben als moeder) gaan die kleren in een zak en moet ze net zo lang hetzelfde dragen tot ze haar leven betert. Nogal streng, vonden columnisten en opvoedkundigen. En de roddelbladen kijken al likkebaardend uit naar de biografieën van de kinderen.

Maar ja, Madonna kent als geen ander de verderfelijke invloed van het medium tv en de bladen. Ze is er immers zelf wereldberoemd door geworden. Dat ze daarom haar bloedeigen kinderen er ook maar aan bloot moet stellen, is natuurlijk onzin. Dat andere ouders nou zo stom zijn...

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden