diep17zaterdag

Scheiden of scheppen. Waar hebben we eigenlijk over? Zoveel gedoe, alsof een natuurwet onderuitgehaald is. Terwijl we het hebben over de spelling in een verhaal 3000 jaar geleden geschreven. Heel erg onbelangrijk dus. Zijn er in de theologie geen belangrijkere zaken?

Arie van den Berg Schagen

Is het mogelijk dat moderne bijbelvertalingen een voorkeur hebben voor het woord ’scheppen’ boven het woord ’scheiden’ in Genesis, omdat onder meer de christenen in Zuid-Afrika met een beroep op God als Scheider –in plaats van Schepper– het verafschuwde systeem van apartheid theologisch hebben gerechtvaardigd? God maakt scheiding tussen aarde en hemel, tussen land en water, tussen licht en duisternis. Maar ook tussen families en naties: tussen Kaïn en Abel, tussen Isaük en Ismaël, tussen Sem, Cham en Jafeth. Hoewel dit onderscheid tussen bevolkingsgroepen in het Nieuwe Testament wordt weggenomen omdat wij allen één zijn in Christus, blijft de scheiding tussen ’schapen en bokken’ bij het laatste oordeel overeind staan.

Simone DoornbosAmersfoort

Ik ben niet zo Bijbelvast. Geloven is voor mij ervaren en dit geloof handen en voeten geven in de praktijk. En in mijn Doopsgezinde geloofsgemeenschap krijg ik alle ruimte om op deze wijze mens te mogen zijn. Ik vertrek voor een week naar de oecumenische kloostergemeenschap Taizé in Frankrijk. Om in de stilte God, Schepper, Almachtige, Krachtbron, of hoe ik dat mysterie ook wens te noemen, te ontmoeten. Om gevoed te worden in de ontmoeting met de ander, waarbij de waarheid over onderwerpen zoals scheiden of scheppen, irrelevant is.

Tjitske Bongers Heerenveen

Zoals we in de theologiegeschiedenis spreken over een jonge en een oude (Maarten) Luther en over een jonge en een oude (Karl) Barth, zo kan men ook spreken over een jonge en een oude Joseph Ratzinger.

De Duitse theoloog Ratzinger (geb. 1927), nu beter bekend als paus Benedictus XVI, merkte (reeds in 1965) in een gesprek met G. Puchinger over Luther op: „Ik zie Luther als een door en door religieuze persoonlijkheid, die werkelijk door het Evangelie bewogen werd, in wiens leven die persoonlijke ontmoeting met het Evangelie een bijzondere gestalte kreeg. () Zijn sterke punt zie ik in de ernst die hij gemaakt heeft met de zonde, en, daarmee direct in verband, de ernst die hij maakte met de Heilsboodschap van de Heilige Schrift.”

Naar mijn idee overigens meer dat genoeg positieve zaken voor de oude Joseph Ratzinger om Luther eerherstel te geven, zoals paus Johannes Paulus II dat in 1992 deed met Galileo Galilei. (Trouw, 6 oktober 2009).

Th. A. Fafié Haarlem

Een prima initiatief van verloskundigen en gynaecologen in Heerlen om vrouwen beter voor te lichten over de thuisbevalling. De tijd is voorbij dat de vermeende ’vroedvrouwenmaffia’ slechts de voordelen van thuis bevallen opsomde. Vrouwen en hun partners hebben het recht op eerlijke informatie. En kunnen ze zelf de keus maken. Maar ook de overdracht en de begeleiding van het ziekenhuis schieten tekort. Het lijkt ons goed als zorgverleners ook deze handschoen gezamenlijk oppakken. Dan daalt het babysterftecijfer en neemt de tevredenheid van de ouders toe.

Rachel Verweij e.a.Boxtel

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden