Diensten te koop voor uw gemak
Ruim de helft van alle vrouwen tussen de 15 en 64 jaar werkt. Daarnaast willen we wel steeds meer zelf doen: verzekeringen, personal finance, sparen en beleggen, maar ook schilderen en kleine karweitjes verrichten we op de schaarse vrije dagen.
Immers, we leven ook nog eens in een tijd dat huis, tuin, wijzelf, de kinderen, de auto en de huisdieren er perfect uit dienen te zien. Geen wonder dat we er regelmatig de brui aan geven en iemand inschakelen om de oneindige stroom karweitjes, boodschappen en huishoudelijke werkzaamheden van ons over te nemen.
Op die ontwikkeling spelen organisaties die zogenaamde 'gemaksdiensten' aanbieden, in. Gemaksdiensten kunnen variëren van een kapper-aan-huis tot de professionele hondenuitlater. Of van boodschappen thuis laten bezorgen tot een freelance kok voor een etentje inschakelen.
De meeste bureaus die een totaalpakket aan gemaksdiensten aanbieden, zijn werkzaam in het business-to-business segment. De werkgever schakelt zo'n bedrijf in en betaalt voor zijn werknemers abonnementsgeld. In het arbeidspakket wordt dit omschreven als een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde. De werknemer betaalt echter zelf voor de diensten die hij afneemt. Swinxx (www.swinxx.nl) en concurrent Superserver (www.superserver.nl) zijn beide organisaties die een uitgebreid dienstenpakket aanbieden waar was- en strijkservice, mobiel reisbureau, company carwash, kapper, boodschappenbezorgservice, zoekende makelaars, persoonlijke financiële dienstverlening en de manus-van-alles toe kunnen behoren. Een individueel abonnement is bij beide organisaties nog niet mogelijk.
Particulieren kunnen wel zo'n individueel abonnement afsluiten bij Lekker leven (www.lekkerleven.nl) voor euro11,35 per maand. Daarvoor doet Lekker leven hetzelfde als de business-to-business bedrijven: namelijk bemiddelen. Voor iedere dienst die wordt afgenomen, moet gewoon apart afgerekend worden als had de consument deze dienst zelf ingeschakeld. Wat is dan het voordeel voor de klant? Volgens Lekker leven is dat de betrouwbaarheid van de dienst en het feit dat er bij geschillen bemiddeld wordt. Volgens Superserver en Swinxx, die inmiddels hun pakket fors uitgebreid hebben tot vlieg- en theatertickets aan toe, is het feit dat de abonnee voor vrijwel iedere dienst terecht kan op een centraal punt een groot voordeel. Exemplarisch is dat deze drie professionele organisaties tegen hetzelfde euvel als de particulier aanlopen: een chronisch gebrek aan personeel dat bereid is om de klusjes uit te voeren.
Een ander opvallend verschijnsel in de gemaksdienstenservice zijn de diensten die grote organisaties in het kader van klantenbinding aanbieden. Zo heeft Spontex Benelux, een van 'swerelds grootste fabrikanten van reinigingshulpmiddelen, gedacht dat een spons en emmer sop dan wel handig zijn, maar dat een paar handen om de spons heen en weer te halen een nog schaarser goed zijn. Daarom bemiddelt Spontex via superhulp.nl in huishoudelijke hulp door heel Nederland. Het intypen van de postcode via deze website blijkt inderdaad enkele felbegeerde, doch dungezaaide hh-hulpen op te leveren. Een ander initiatief van een grote organisatie is James (van verzekeraar De Goudse, 0800-8952637). James is uw persoonlijke butler die niet alleen de verzekeringen regelt, maar ook het dak repareert en de hond uitlaat. Dan is er nog de organisatie www.watnu.nl die voor 7 euro per afgenomen dienst hulp biedt bij de meest uiteenlopende huishoudelijke klusjes. Let ook eens op aanbiedingen van Thuiszorginstellingen, eigenlijk van oudsher dé gemaksdienst bij uitstek.