Review

Dienstbare muze

,,Ik denk dat we in een omgekeerde wereld leven, waarin veel vertolkers het repertoire uit het verleden gebruiken -ver weg van de controle van componisten- om zelf de ster te kunnen zijn. Terwijl mijn opvatting juist is dat de componisten de meesters zijn en dat wij er zijn om hun composities te dienen.'

Woorden van Pierre-Laurent Aimard, de Franse pianist die de dienstbare muze is voor een aantal hedendaagse componisten. Aimards solo-recitals zijn inmiddels beroemd door hun hoge muzikale en intellectuele gehalte. Dat is te horen op deze live-opname, Aimards solodebuut in het Newyorkse Carnegie Hall. In een adembenemend programma combineerde hij er werk van Berg, Beethoven, Liszt, Ligeti, Debussy en Messiaen. En wist het publiek vervolgens een heel concert lang te boeien. Grote klasse, want zo'n combinatie legt niet alleen prachtige verbanden tussen die ogenschijnlijk zeer verschillende muzieken, maar toont ook de enorme kracht aan van een breed pianist als Aimard. Zijn spel is buitengewoon vitaal: scherp van timing (Ligeti), breed gezongen waar dat nodig is (Berg en Beethoven) en met een ongewone kracht in Messiaens 'Première communion de la Vierge'. Prachtig is ook het cd-boekje, dat een voorwoord van Aimards hand bevat. Een doorwrochte maar bovenal muzikale programma-verantwoording die je nog meer respect afdwingt voor deze in alle opzichten uitdagende cd. En je jaloers maakt op het publiek van Carnegie Hall.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden