Column

Die Arjen Lubach heeft het helemaal

Lubachs dubbele satire: op Starbucks' belastingtrucs en op de infantilisering van het nieuws. Beeld
Lubachs dubbele satire: op Starbucks' belastingtrucs en op de infantilisering van het nieuws.Beeld

Toen ik op de radio hoorde dat een Nederlander mogelijk besmet is met ebola, dacht ik: als dát geen dingetje wordt (zoals dat tegenwoordig heet). Of zeg maar gerust: een ding. De hele dag zouden álle nieuws- en actualiteitenrubrieken er bol van staan: ebola of geen ebola? En om twaalf uur 's nachts zou de kijker naar bed gaan met nog steeds dezelfde vraag: was het nu ebola of geen ebola?

Maar wat een wonder, de hype bleef uit. Het 'Journaal' maakte zelfs geen melding van de ziekenhuis-opname. De tv hield zich in, en ook dat mag wel eens gezegd. Of zou die zwijgzaamheid alleen maar te danken zijn aan de privacymuur die (terecht) om de patiënt is gebouwd? En dus niet aan een afname van Hiversumse hijgerigheid? In dat geval trek ik mijn compliment meteen weer in.

Over ebola maak je geen grappen. Wel over vogelgriep. Arjen Lubach had er een leuke sketch over in 'Zondag met Lubach' (VPRO). "Die trekvogels krijgen overal maar de schuld van. De Tros werkt zelfs aan een nieuw programma: Ik vertrekvogel." Een satirische nieuwsshow naar Amerikaans model: de cabaretier 'verkleed' als presentator achter een desk. Het is al vaak geprobeerd en even vaak mislukt. Maar Lubach lijkt er geknipt voor. Zijn mimiek en fysiek zijn levendig en zijn grappen zinderen van hete actualiteit. "Het Amerikaanse concept is dé manier van nu om iets over het nieuws te zeggen", vertelt Lubach in de VPRO Gids. En daarmee is geen woord te veel gezegd.

Infantilisering
Meesterlijk nam hij de belastingontwijking van Starbucks op de korrel, door een NOS-interview met staatssecretaris Wiebes zodanig te verknippen dat hij een keer of honderd zei dat 'alles binnen de wet' was. Achter die sketch over 'Nederland belastingparadijs' zat nog een andere satire verborgen. Op de infantilisering van nieuwsrubrieken. Zei Lubach 'brievenbusfirma' dan kwam een brievenbus in beeld, zei hij 'winst' dan verscheen een levensgroot euro-teken. "Over die winst moet Starbucks belasting betalen, maar dat vinden ze daar stom", meldde de cabaretier in kleutertaal, waarna het Starbucks-logo, een zeemeermin, rood kleurde van woede. Lubach zelf verdween langzaam achter een zee van beeldillustraties.

Deze show is zowel qua beeld en tekst als timing een succes. Dat Lubachs grappen ook buiten de huiskamer aanslaan merk je aan de reacties van het live-publiek.

In 'Comedy Club Katendrecht', direct na Lubach, zie je eveneens veel geamuseerde gezichten. De Vara, met haar lange cabaret-traditie, geeft in dit programma nieuwe talenten een kans. Telkens onder 'begeleiding' van een gevestigde naam. Zondag was dat Roué Verveer.

Tragikomisch
Kees van Amstel (satire op GroenLinkse opvoeding) en de hindoestaan Rayen Panday (allochtonengrappen) waren het vermakelijkst. En niet te vergeten het damesduo Maartje & Kine, dat het voor elkaar kreeg een lied over het wereldleed van IS en Gaza te laten uitmonden in smartelijkheden die er voor een artiest pas écht toe doen, zoals je technicus zien overlopen naar Tineke Schouten. Verrassend tragikomisch.

Edoch, waarom is Frank Evenblij de presentator? Hij is toch meer een sport- dan een cabaretman. Zijn vragen hebben nauwelijks toegevoegde waarde, en hij lacht als een boer met kiespijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden