Die aria van John Cage kun je zo meezingen

Claron McFadden, Arjen Verhage en Tyche van Bommel op 30/10 in het Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam.
"Kom maar op met die muziek!" klonk zondag een bijdehante kinderstem in het Muziekgebouw aan 't IJ. Sopraan Claron McFadden vroeg zich af of de jonge luisteraars zin hadden in wat hedendaagse noten. Helemaal niet moeilijk trouwens: de grafische partituur van 'Aria' van John Cage met gekleurde sliertjes en woordflarden bleek, als je bij de getekende blokjes aankwam, prima meezingbaar. Gewoon een zoentje in de lucht, een lach of 'Hatsjoe!'

Tijdens de tweede aflevering van de serie 'Open je oren!' waarin telkens een ander instrument wordt uitgelicht, vertelde McFadden - zittend naast een schemerlamp, flesje chocolademelk in de buurt - over zingen. Wat is dat eigenlijk? En wanneer kun je het? Volgens de zangeres kun je het al bij je geboorte. Je floept naar buiten en het eerste wat je doet is, inderdaad, zingen. Natuurlijk is babygekrijs minder mooi dan wanneer je extra stemoefeningen hebt gedaan, zoals McFadden.

Ze nam haar publiek in de Amsterdamse zaal mee in de ter plekke gecomponeerde 'Symphonie émotionelle' - op het programma aangeduid als een heuse wereldpremière. Deel 1: Geluk. Deel 2: Verdriet. Daarna een kort scherzo: Angst. Tot slot: Woede. In het laatste deel gaven de stampvoetende en schreeuwende achtplussers de meeste sjoege. De zaallichten kleurden mee naar rood. Emoties via je stem en je hele lichaam laten horen en zien, dat komt allemaal bij zingen kijken. Net als het leren van verschillende talen: Italiaans, Engels, Pools, Russisch, Latijn en noem maar op.

Arjen Verhage verzorgde de begeleiding op de theorbo (een luit) en niet alleen in tijdgebonden repertoire voor het instrument als Purcells 'Music for a while' en 'Lagrime mie' van Barbara Strozzi - duidelijk niet spannend genoeg voor deze leeftijd. Nee, ook in een nummertje jazz. De presentatrice van de middag, Tyche van Bommel, swingde mee met een jazzhoedje op het hoofd. Verschillende muzikale stijlen passeerden de revue. Bij de aria uit 'Bachianas brasileiras nr. 5' van Heitor Villa-Lobos, vielen er links en rechts monden open van verbazing.

Een klein uurtje vriendelijke muziekeducatie, inderdaad beter niet voor ver onder de acht. De enkele kleuter die naar binnen was geglipt rommelde vooral met de kinderverhoging op de stoelen en babbelde er vrolijk op los met een leeftijdgenoot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden