Dicht bij wal een saluut brengen mag niet meer

Italië verbiedt zogeheten 'buigingen' na cruiseschip-drama

De Italiaanse regering gaat de zogenaamde 'buigingen' door passagiersschepen verbieden.

Bij dit gebaar varen cruiseschepen dicht langs de kust als een soort saluut van de passagiers aan de mensen aan wal. Het ritueel blijkt in de Italiaanse wateren vaak te zijn voorgekomen.

Ook de kapitein van de vorig weekeinde verongelukte Costa Concordia, Francesco Schettino, zou het drama met zijn cruiseschip hebben veroorzaakt omdat hij een saluut wilde brengen aan de familieleden van de zaalchef aan boord. Schettino blijkt in 2010 ook al een riskante 'buiging' te hebben gebracht aan Procida, een eilandje in de Golf van Napels. De praktijk blijkt bij cruises regelmatig voor te komen, onder andere bij de Amalfi-kust en in de lagune van Venetië.

De baas van het bedrijf Costa Crociera, Pier Luigi Foschi, ontkende gisteren in een kranteninterview dat hij op de hoogte was van het feit dat zijn schepen dergelijke riskante saluten brachten.

Corrado Clini, de Italiaanse minister van milieu, wil bovendien vastleggen dat grote schepen voortaan ver uit de buurt moeten blijven van een hele reeks kustplekken die bijzonder mooi of kwetsbaar zijn: de Cinque Terre in Ligurië, bijvoorbeeld, of het natuurgebied aan de Toscaanse kust. Want minister Clini is bezorgd over de milieuschade die schepen vol brandstof kunnen aanrichten.

Hij zegt zijn hart vast te houden voor de Costa Concordia: dat heeft 2300 ton brandstof aan boord, plus grote hoeveelheden smeerolie. Als die vloeistoffen uit het schip stromen, zou dat een behoorlijke milieuramp zijn. In de wateren rond Giglio komen zeldzame vogels als de zilvermeeuw voor, en er leven monniksrobben, zeeschildpadden en de mooiste vissen; de streek is populair bij duikers.

Als de weersomstandigheden het toelaten gaat het Nederlandse bergingsbedrijf Smit waarschijnlijk vandaag beginnen met het wegpompen van de stookolie; die klus gaat een kleine maand duren.

Kapitein Schettino is ondertussen niet de enige die in Italië onder vuur ligt: ook de kustwacht krijgt kritiek. Die beschikt over geavanceerde en peperdure apparatuur om schepen en hun routes te monitoren. Maar op die ongelukkige avond van 13 januari had niemand in de gaten dat het cruiseschip de Costa Concordia met hoge snelheid koers zette richting Giglio. De kustwacht zag dat pas toen het schip de rotsen al had geraakt: een gealarmeerde politieman in Prato - die op zijn beurt was gebeld door een verontruste passagier - had de kustwacht namelijk opgebeld.

Critici beweren dat als de kustwacht alert was geweest het ongeluk had kunnen worden voorkomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden