Dianne Reeves troeft met 'pop' Denise Jannah af

Voor vanavond en morgen zijn nog kaarten. Vanavond: Denise Jannah, Jo Henderson, Steve Coleman, Kronos Kwartet e.a. Morgen: Joshua Redman, Bootsy Collins, George Benson en Elvin Jones.

KEES POLLING

Vonden ze Denise Jannah niet goed genoeg? Was ze misschien onwel? Of lag het populaire, weinig met jazz van doen hebbende repertoire van Rawls haar niet? Feit is dat de Nederlandse, notabene sinds kort een stalgenoot van beide Amerikanen op het befaamde jazzlabel Blue Note (de avond werd ook wel aangekondigd als 'A Blue Note Evening'), na een overtuigend concert volledig afgetroefd werd door de superieure zangkunst van Dianne Reeves. Maar Reeves is een jazz-zangeres die haar jazz wel heel erg poppy inkleurt. En dat kun je van Jannah niet zeggen. Zij is een echte jazz-zangeres, met een voorkeur voor de bekende jazz-standards.

Het Midsummer Jazz Gala, de onofficiële opening van het North Sea Jazz Festival, was overigens geen echte Blue Note-avond. Reeves en Rawls traden op met hun eigen bands, maar Jannah deed dat met een tienkoppige, uit de gelederen van het Metropole Orkest gerecruteerde mini-bigband. Dat haar Nederlandse kwintet daarvan deel uitmaakte, was boffen. Maar waarom waren haar begeleiders niet de musici (of althans enkele daarvan) met wie ze eerder dit jaar in New York haar Blue Note-cd maakte? Had het Amerikaanse label daar het geld niet voor over? Of was er iets anders aan de hand?

In nummers als 'That's all' en de sentimentele Duke Ellington-ballade 'Something to live for' maakte Jannah een gespannen, voorzichtige indruk. Op haar cd klinkt ze veel losser. Dianne Reeves had geen moeite zich te uiten. Gewaagde scatzang, vergaande improvisaties en stemwendingen om te zoenen. Het avontuur dat haar zang wel heeft, ontbeert haar repertoire. Opvallend was dat haar begeleiders betrekkelijk weinig solo-ruimte kregen. Bij Jannah hadden trompettist Angelo Verploegen en altsaxofonist Rol Delfos voor kleine juweeltjes gezorgd.

De optredens van Jannah en Reeves duurden nog geen veertig minuten. Rawls ging daar als laatste overheen met een meer op gospel, soul en blues dan op jazz gebaseerd repertoire. Alleen gitarist David T. Walker stopte in zijn solo's, zoals in 'Hoochie Coochie Man', nog enige improvisatie. Met zijn bronzen bariton zong Rawls verder doodgeslagen evergreens als 'Tobacco road', 'Lady love' en 'A room with a view'. Het publiek in de praktisch uitverkochte PWA-zaal kon er echter nauwelijks genoeg van krijgen.

Een dag later gebeurde hetzelfde - maar nu terecht - bij het concert van het Dutch Jazz Orchestra op de openingsavond van North Sea Jazz. Jerry Rooijen leidde deze Nederlandse big band in de Jan Steenzaal in afgewogen, fluwelige arrangementen van (voornamelijk onbekende) stukken van Billy Strayhorn. Deze was enkele decennia de vaste huiscomponist van het Duke Ellington Orchestra. Omdat Ellington al zoveel schreef, bleef veel van Strayhorns materiaal op de plank liggen.

Hoe zonde dat is, liet het Dutch Jazz Orchestra horen met een vurig pleidooi voor Strayhorns bijzondere muziek, die zich prima kan meten met die van Ellington. Stukken als 'Blue Star' en 'Portret of a silk thread' kregen niet alleen gedreven, maar bovenal ook liefdevolle uitvoeringen.

Bijzonder was ook het optreden van de Jazz Passengers. 'Fake jazz' wordt hun muziek vaak genoemd maar kostelijk, boeiend en indrukwekkend is het vaak wel. Op het Dakterras werden de Passengers bijgestaan door zangeres Debbie Harry. Popliefhebbers kennen haar als 'Blondie'. Met jazz, zo bleek, heeft Harry weinig op, maar de combinatie met improvisatoren als saxofonist Roy Nathanson enn trombonist Curtis Fowlkes leverde buitengewoon spannende muziek op. De zangeres paste zich niet aan en zong nochalant en met af en toe bijtende stem zogenaamde 'love songs'. Een enkele keer waagde ze zich aan wat je - met enige goede wil - scatten zou kunnen noemen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden