Diamanten Holland Festival wil venster op de wereld zijn

Kijken naar de wereld via kunst. En daarmee de aandacht van de wereld op je vestigen. In een notendop is dat de filosofie en het doel van het Holland Festival. Van 29 mei tot en met 24 juni vindt in Amsterdam de diamanten editie van het Holland Festival plaats. Zestig jaar Holland Festival, begonnen in 1947. Bij die gelegenheid had de toenmalige minister Van der Leeuw (Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen) het erover om ’het vreemdelingenverkeer te bevorderen’. In deze tijden lijkt dat wat ongelukkig geformuleerd, maar de onderliggende gedachte is duidelijk: kunstenaars, en hopelijk ook bezoekers uit het buitenland, moesten worden voorgesteld aan een Nederlands publiek.

Artistiek directeur Pierre Audi verwoordt het zo in het voorwoord bij het nieuwe Holland Festival-bijbeltje dat donderdag officieel gepresenteerd werd. Diezelfde dag begon om 12.00 uur ook de kaartverkoop, waarin de Amsterdamse Stadsschouwburg dit jaar een hoofdrol vervult.

Audi vertelde na het officiële gedeelte dat het venster op de wereld in dit komende Holland Festival-programma gemakkelijk te vinden is, maar dat het geld helaas ontbreekt om het ’vreemdelingenverkeer’ op Schiphol, stations en in het buitenland bekend te maken met het ’merk’ Holland Festival. Volgens hem moeten er op de luchthaven grote billboards hangen die de reizigers wijzen op het bijzondere van het Holland Festival. Dat is nog even dagdromen en of dat geld voor die gewenste promotie er snel zal komen is de vraag, zeker gezien de voorgenomen bezuinigingen op de kunstensector die in het nieuwe regeerakkoord staan. Zakelijk directeur Jacques van Veen vermoedt en hoopt dat die 250 miljoen korting op een misverstand berust. Het profijtbeginsel dat minister Plasterk voorstaat, zal ook de drempel van het Holland Festival verhogen – en niet alleen voor ’vreemdelingenverkeer.’

Het Holland Festival is desondanks een grens overgegaan wat betreft de kaartprijzen. Voor de openingsvoorstelling moet op de eerste rang 145 euro worden betaald. Daar krijgt men dan wel Pierre Boulez en Patrice Chéreau voor die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor Janáceks opera ’Uit een dodenhuis’. Die internationale co-productie geeft de richting aan van het Holland Festival. Niet alleen maar bijzondere dingen aankopen, maar ook zelf mee produceren.

Op 24 juni zal op het slotconcert belcanto-diva Edita Gruberova optreden. Tevens live te zien op een groot scherm op het Museumplein. Precies een week eerder is er die andere diva: Jessye Norman. Maar dat is in Den Haag, waar het allereerste Festival Classique nog lang niet aan een diamanten jubileum toe is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden