Deze Jeanne d'Arc is niet serieus te nemen

toneel


Jeanne d'Arc


Het Nationale Toneel


Regie: Theu Boermans


**


Soms worden en blijven eeuwenoude kunstwerken een klassieker. Dit hebben ze te danken aan hun schoonheid maar ook aan hun universaliteit, het feit dat we ons er (nog steeds) in kunnen spiegelen. Oude teksten kunnen een mooie basis vormen voor een actuele interpretatie. Toch doorstaan lang niet alle stukken de tand des tijds en bovendien slaan theatermakers soms volledig de plank mis in hun zoektocht naar actualiteit. Dat is nu regisseur Theu Boermans in zijn voorstelling Jeanne d'Arc overkomen. Hij wil laten zien dat het meisje uit Friedrich Schillers nogal langdradige tekst van circa 1800 tegen dezelfde ideologische problemen aanloopt als hedendaagse religieuze (islamitische) strijders. Boermans' poging strandt echter volledig, dankzij ongeloofwaardige regiekeuzes en een zeer misplaatst gebruik van actuele oorlogsbeelden.


Het verhaal gaat over de strijd tussen de Engelsen en de Fransen, die worden aangevoerd door een eenvoudig herderinnetje met een goddelijke opdracht. Deze Jeanne wordt geprotretteerd als een zuiver meisje dat een conflict krijgt tussen haar geloof en haar hart. Verscheurd tussen plichtsgevoel (strijden voor het vaderland) en liefde en vergevingsgezindheid voor de vijand, sterft ze bij uiteindelijk toch tijdens het verdedigen van haar koning. Hoe ze tot die keuze komt, blijft nogal schimmig omdat alle personages een beroep op haar doen.


Aan de veertien (!) acteurs ligt het niet, die schreeuwen en doen hun stinkende best. Vooral Stefan de Walle als Graaf Dunois, Justus van Dillen als officier DuChatel en Joris Smit als Lionel zijn leuk om naar te kijken. Het decor is lachwekkend imposant, met als toppunt een brandende boom achter een schuifdeur. Het grootste probleem van de voorstelling is echter de serieus bedoelde maar enorm oubollige en lachwekkende gevechtsscènes, waarin mannen angstig rondrennen en elkaar met zwaarden te lijf gaan. Boermans illustreert de gevechten bovendien met metershoge videoprojecties die een overload aan echte, vaak actuele, oorlogsbeelden tonen. Het is vooral dit ergerniswekkende effectbejag dat het onmogelijk maakt om deze Jeanne d'Arc serieus te nemen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden