Deze fiets moet de wereld veroveren

Taco Carlier, één van de oprichters van VanMoof. Zijn broer - mede-eigenaar van het bedrijf - werkt vanuit Taiwan. Beeld Jean-Pierre Jans
Taco Carlier, één van de oprichters van VanMoof. Zijn broer - mede-eigenaar van het bedrijf - werkt vanuit Taiwan.Beeld Jean-Pierre Jans

De broers achter het merk VanMoof hopen een wereldwijde 'revolutie' te ontketenen met hun (elektrische) fietsen.

Voor veel Nederlanders is een fiets niet meer dan een fiets. Twee wielen, een stuur, een zadel en een ketting. Nederland kent fietssnelwegen, heeft parkeergarages voor tweewielers en telt naar schatting ruim 22 miljoen fietsen, meer dan één per inwoner. In veel andere landen is de fiets echter niet zo vanzelfsprekend. Twee broers uit de Achterhoek zijn dat aan het veranderen: hun fietsen gaan de hele wereld over.

Tien jaar geleden bedachten Taco Carlier (39) en zijn één jaar jongere broer Ties een fiets zonder poespas, met een robuust design en enkel een terugtraprem. Zijn naam? VanMoof. De eerste tweewieler kwam in 2009 op de markt.

Nu tien jaar na de eerste schets zit Taco Carlier in de hippe flagship store van VanMoof aan de Mauritskade in Amsterdam. De eenvoudige fiets verkoopt het bedrijf nog steeds, maar VanMoof ontwikkelt zich pas stormachtig sinds vorig jaar, na de introductie van twee varianten: een elektrische fiets en een smartbike. Hetzelfde design, maar met technische snufjes. Al die techniek zit verwerkt in het frame. De accu van de elektrische fiets, een kleine touchscreen en een gsm-verbinding om de fiets op afstand te kunnen blokkeren. Zo heeft een dief er niets aan. Het bedrijf heeft zelfs een team 'bikehunters' die een gestolen fiets binnen twee weken terughalen, zegt Carlier. Lukt dat niet, dan krijgt de klant een nieuwe. Deze dienst kost wel extra geld: 240 euro voor drie jaar.

Om tot die fiets te komen moesten de broers Carlier zich opsplitsen. Ties verhuisde in 2011 naar Taiwan om vanuit Taipei - "de fietshoofdstad van de wereld" - met 's werelds beste ingenieurs de fiets te ontwikkelen. Een forse stap voor het duo. Ik mis hem erg", zegt de achtergebleven oudste broer. "We zaten altijd aan hetzelfde bureau en werkten 80 uur per week intensief met elkaar. Nu moeten we skypen. Ik mis vooral zijn besluitvaardigheid."

Maar het bedrijf plukt de vruchten van de opsplitsing. VanMoof verkoopt naar eigen zeggen elk uur een fiets en er rijden 55.000 van de tweewielers in voornamelijk Nederland, Duitsland, de VS en Japan rond. De fietsenmaker heeft flagship stores in Berlijn, New York, Taipei en Tokyo en verkoopt online. Er werken 70 mensen: 25 in het buitenland, de rest in Amsterdam.

Carlier: "De verwachting is binnen twee tot drie jaar te groeien naar 250 man personeel. De omzet was in 2016 tussen de 10 en 11 miljoen euro, dit jaar verdubbelen we dat en volgend jaar verdubbelt de omzet van dit jaar, durf ik nu al te zeggen."

Investeerders

Om aan deze verwachting te voldoen ging VanMoof op zoek naar geld. 4 miljoen euro werd opgehaald bij durfinvesteerder Slingshot. En VanMoof wilde ook haar 'berijders' de kans geven te investeren in het bedrijf. Vorige week startte het bedrijf een crowdfundingscampagne. De teller staat op 2 miljoen euro en loopt door tot maximaal 2,5 miljoen.

Met dat geld wil VanMoof verder groeien. "Onderaan de streep maken we verlies, maar groei is momenteel belangrijker dan winstgevendheid. Schaalgrootte werkt als een vliegwiel en met extra geld kunnen we de fiets doorontwikkelen zodat de kwaliteit omhoog gaat en de prijs omlaag", zegt Carlier. De elektrische fiets kost nu nog bijna 3000 euro.

Het doel is om met die elektrische tweewieler de rest van de wereld aan het fietsen te krijgen. "In Nederland is een fiets als een stofzuiger, iets heel alledaags. In andere landen is fietsen een bewuste keuze, een 'way of life'. De fiets moet als die stofzuiger worden, want mensen moeten uit de auto en op de fiets, dat zien de grootste wereldsteden nu ook. Vanwege de afstanden en hoogteverschillen in andere landen is fietsondersteuning noodzakelijk. Wij denken dat de elektrische fiets voor een revolutie gaat zorgen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden