Deventer wil niets weten van spoorviaduct

heelsum – - Een omstreden viaduct voor internationale goederentreinen door Deventer staat op losse schroeven. Met demissionair verkeersminister Eurlings (CDA) valt te praten over alternatieven, zoals een nieuwe spoorverbinding om de stad heen.

De kwestie komt vandaag aan de orde in de Tweede Kamer, die debatteert over een nationaal spoorplan dat in Gelderland en Overijssel tot felle protesten leidt. Bestuurders en bewoners vrezen daar veel overlast van extra vrachttreinen die vanaf de Betuweroute via bestaand spoor naar Duitsland zullen rijden. De spoorboog door de Deventer wijk Colmschaterenk, die moet zorgen voor een snellere verbinding, is uitgegroeid tot protestsymbool.

Eurlings zwicht nu voor de eensgezinde tegenstand uit het oosten en wil praten over alternatieven: een spoor om stadswijken heen of een ander tracé. Kilometerslange verbindingssporen om Deventer heen zijn volgens Prorail tot 60 miljoen euro duurder dan de geplande spoorboog, die 189 miljoen euro kost. Ook kan het enkelspoor voor dieseltreinen tussen Zutphen en Hengelo worden opgewaardeerd à 369 miljoen euro. Dan wordt Deventer omzeild. Meerkosten wil Eurlings wel bij Oost-Nederland neerleggen. Dat is Gelderland en Overijssel in het verkeerde keelgat geschoten.

Tegenwind kan Eurlings in zijn waarschijnlijk laatste Kamerdebat als verkeersminister ook uit eigen partij verwachten. Onder aanvoering van de CDA-Statenfracties hebben Gelderland en Overijssel zich gekeerd tegen het huidige nationale spoorplan. ’Zij de lusten en wij de lasten’, is hun grote bezwaar tegen het Randstadgeoriënteerde plan voor de herverdeling van het drukbezette spoor in Nederland.

In het westen van Nederland verdwijnt veel railcargo van gewone spoorlijnen. Die treinen moeten in 2020 verplicht over de Betuweroute. Ze krijgen bij Elst (Gld) een afslag om over bestaand spoor via grensovergang Oldenzaal naar Noordoost-Europa te rijden. Dat levert in Randstedelijke provincies en satellietsteden extra spoorcapaciteit op voor personentreinen. Die moeten de verwachte passagiersgroei opvangen. In het oosten zullen meer cargotreinen rijden door dorpen en steden, zeker als de Tweede Maasvlakte klaar is.

Het kabinet-Rutte (VVD, CDA) belooft dat de nationale spoorplannen worden uitgevoerd ’rekening houdend met de woon- en leefomgeving’. De nieuwe regering investeert een half miljard extra in infrastructuur.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden