Deutsche Bank: 'Kopen die Twitteraandelen'

Beeld ap

Heeft u ook al een tijdje het gevoel dat het niet zo best gaat met Twitter? Dat kan wel kloppen. Begin februari deed de sociale netwerksite voor het eerst de boeken open en toen bleek dat er twee verontrustende dingen aan de hand zijn. Als eerste is de aanwas van nieuwe gebruikers gestagneerd. Bovendien kijken de bestaande gebruikers minder vaak en minder lang naar hun timeline. Zou de hype over zijn?

De beurskoers van de site die nog altijd verlies maakt kelderde, en het wankele verdienmodel, gebaseerd op advertentie-inkomsten kwam nog meer onder druk te staan. Deutsche Bank wilde antwoord op de vraag of Twitter nog wel de moeite van het investeren waard is en deed een gebruikersonderzoek (pdf) onder 1100 twitteraars, ex-twitteraars en niet-twitteraars. Conclusie: Twitter is op de goede weg. Kopen die aandelen!

Maar hebben de onderzoekers wel de juiste conclusie getrokken?

De belangrijkste argumenten om af te haken zijn dat de informatie op Twitter ook op andere plekken te vinden is, dat de informatie in de timeline niet bruikbaar is en dat er teveel berichten waren die bovendien niet werden gesorteerd.

Voor nieuwelingen is Twitter kennelijk moeilijk te doorgronden. Ze beginnen met niks: ze volgen niemand en niemand volgt hen. Het duurt een tijdje voor je op Twitter een netwerk hebt opgebouwd. Veel nieuwe gebruikers nemen die moeite niet en haken snel weer af, ruim 58 procent van de ondervraagden had minder dan 10 volgers op het moment dat ze met Twitter stopten. Bovendien stuurde bijna zeventig procent slechts 1 keer per maand of helemaal nooit een bericht uit, ze gebruikten Twitter via de PC, terwijl het netwerk zich het beste leent voor mobiel gebruik op smartphone of tablet. Het grootste deel van deze ex-gebruikers had van Twitter gehoord via de televisie of via vrienden en wilde het kennelijk ook wel eens proberen.

Mythe
Volgens het onderzoek is de mythe onjuist dat op Twitter slechts een klein deel van de gebruikers echt actief is. 84 procent van de gebruikers stuurt tweets uit. 50 procent van de actieve Twitteraars gebruikt de service meer dan één keer per dag en dat ligt maar 10 procent onder de top van Facebook met 60 procent. Dus er is wel een grote groep actieve gebruikers.

In de worsteling om volwassen te worden probeert de netwerksite allerlei manieren te innoveren. Vorige maand was er bijvoorbeeld een test met een nieuwe profielpagina, die meer op Facebook lijkt. Maar uit het Duitse onderzoek blijkt dat zelfs de fanatiekste gebruikers nog niet echt gebruik maken van de nieuwe snufjes zoals meerdere timelines, het importeren van contactlijsten en de 'ontdekken-functie'.

De belangrijkste reden om te Twitteren is het vinden van nieuws en het ontdekken van interessante informatie. De bestaande gebruikers lijken niet geïnteresseerd te zijn in die innovaties, die willen gewoon nieuws en informatie. Dat zou ook kunnen verklaren waarom bestaande gebruikers minder vaak en minder lang gebruik maken van het netwerk. Het belangrijkste bestaansrecht van Twitter is nieuws en informatie. En als de sociale mediasite niet probeert om een tweede Facebook te worden en zich vooral richt op waar ze goed in zijn, komt het misschien toch nog goed.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden