Deugt het ontwerp van de Fyra wel?

Kamer denkt niet dat het goed komt met snelle trein Technici gaan naar Italië voor de bouwtekeningen

Als de bedoeling van de NS-top was de Tweede Kamerleden het vertrouwen te geven dat alles goed komt met de gloednieuwe Fyra's, is dat mislukt. De kans dat de treinen binnen een jaar weer met een gangetje van 200 kilometer per uur richting Brussel rijden acht de vijfkoppige vaste Kamercommissie spoor na een bezoek gisteren aan de Fyra-werkplaats in de Amsterdamse Watergraafsmeer praktisch nihil. "Ik heb althans niks gehoord of gezien waaruit ik kan afleiden dat het de goede kant op gaat", zegt Tweede Kamerlid voor de VVD Betty de Boer.

De snelle treinen van het type V250 (Velocitas 250 kilometer per uur), gemaakt door de Italiaanse firma Ansaldo Breda, bleken al snel nadat ze in gebruik waren genomen vorig jaar mankementen te vertonen. Reizigers kregen te maken met vertragingen en kapotte treinen. Op 17 januari viel er zelfs een bodemplaat uit de trein, waarop de NS, met de Belgische spoorwegen, besloten de treinen aan de kant te houden. Zestien treinen, van 10 miljoen euro per stuk, staan nu in en rond de werkplaats in de Watergraafsmeer. Van staatssecretaris Mansveld moet de NS voor de zomer met een oplossing komen. Dat kan ook zijn dat de Fyra's terug gaan naar de fabrikant en de NS hun geld terugvragen, of dat er tijdelijk andere treinen worden ingezet op het snelle spoor. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe vindt dat de staatssecretaris ook nu al moet kijken of niet een andere partij treinen kan laten rijden over het snelle spoor. Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, heeft zich onlangs al aangeboden. De Rouwe: "Het meeste belastinggeld is in de rails gaan zitten. Die hogesnelheidslijn moet benut worden, zo snel mogelijk, met of zonder de NS".

NS-directielid Merel van Vroonhoven liet gisteren echter weten zich niet te laten opjagen: "Dit proces moeten we zorgvuldig doorlopen. Als we langer nodig hebben dan nemen we die tijd. We moeten zeker weten dat het veilig is en er moeten geen onacceptabele vertragingen meer zijn voor de reiziger".

Tientallen technici werken zeven dagen per week 24 uur om de mankementen in kaart te brengen. Onder hen zo'n dertig van Ansaldo Breda. Inmiddels zijn zoveel problemen boven tafel gekomen, behalve met de bodemplaat onder meer met de deuren, dat het hoofd van het technisch onderzoek Alex Rentier besloot te onderzoeken of het ontwerp fundamenteel deugt. "Een deur mag een keer haperen, maar het kwam voor dat meer deuren in één trein of niet opengingen, of juist open bleven staan. Ongelooflijk inderdaad."

Een team van zijn mensen gaat volgende week naar Italië om daar in de boeken te kijken. Rentier: "Het was nog een hele toer om de juiste personen bij Ansaldo Breda te vinden. Die ontwerpen zijn al zo'n acht jaar geleden gemaakt. Zo lang heeft de bouw geduurd".

De Fyra tussen Amsterdam en Breda rijdt overigens nog wel over de hsl. Omdat het om een binnenlandse rit gaat kan de NS een ander type locomotieven gebruiken, V160, minder snel dus. Om het gat voor de reizigers op te vangen, rijdt er een intercity tussen Den Haag en Brussel over het gewone spoor. Die was opgeheven toen de Fyra kwam. Ook kunnen reizigers nog met de Thalys naar Brussel.

NS bezuinigen en schrappen banen
De Nederlandse Spoorwegen kunnen de komende jaren zo'n 100 miljoen euro besparen, heeft de directie laten berekenen. "Ons personeel is gemiddeld 57 jaar. De komende jaren gaan veel medewerkers dus met pensioen. Wij hebben adviesbureau The Hackett Group ingehuurd om uit te zoeken of die arbeidsplaatsen daarna wel opnieuw opgevuld moeten worden", aldus een woordvoerder van de NS.

Hij zegt niet te weten hoeveel banen er zullen verdwijnen.

Vakbond FNV Spoor vreest voor een massaontslag.

"Reken maar uit: 100 miljoen euro, dat is misschien wel duizend arbeidsplaatsen", zegt bestuurder Roel Berghuis.

Vanwege de crisis heeft de spoorvervoerder moeite om meer klanten binnen te halen.

Tijdens de presentatie van het jaarverslag in februari lieten de NS al doorschemeren minder externe krachten te willen inhuren. Bij de onderneming werken ruim 30.000 mensen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden