Detailhandel zit eindelijk weer in de lift

De drukste winkelstraat van Groningen, de Herestraat. Beeld anp

Het gaat beter met de detailhandel. Nouja, iets beter. Maar de glorieuze tijden van voor de crisis komen niet terug.

De omzet steeg vorig jaar met bijna twee procent, maar de verkopen liggen nog altijd bijna 10 procent onder het niveau van voor de crisis in 2008, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek vandaag.

“Dat de omzet in 2016 hoger lag, is nog geen reden tot juichen”, zegt Gerard Zandbergen, directeur van retailonderzoeksbureau Locatus. “Het is nog maar de vraag of fysieke winkels ooit weer zo populair zullen worden als ze voor de crisis waren.”

Omzetstijging

Zandbergen wijst erop dat de omzetstijging onder meer te danken is aan de goede resultaten van supermarkten. “Mensen blijven nu eenmaal altijd eten”, zegt Zandbergen. “Je ziet dan ook dat de omzet van levensmiddelenwinkels de afgelopen jaren redelijk stabiel zijn gebleven. En nu bouwen ze uit naar horeca-activiteiten.” Jumbo kocht vorig jaar restaurantketen La Place en Albert Heijn wil grotere winkels uitbreiden met een café of restaurant.

Maar als je de levensmiddelenwinkels buiten beschouwing laat, zien de zaken er voor de detailhandel minder goed uit, zegt Zandbergen. “Bouwmarkten en woonwinkels doen het beter, dankzij de aantrekkende huizenmarkt, maar toch nog lang niet zo goed als voor 2008. Nog altijd ligt de omzet 20 procent lager.” Ook kledingwinkels krabbelen uit het dal, maar de omzet ligt toch 10 procent lager dan voor de crisis.

En de tijden van voor de crisis komen niet terug, zegt Zandbergen. “Nederland vergrijst en oudere mensen kopen nu eenmaal minder. Daarbij komt dat jonge mensen steeds vaker in de stad wonen, in kleinere huizen. Zij betalen liever voor een leuke ervaring of lekkere koffie dan voor nog meer spullen in hun kleine woning.”

Blijvend effect

Bovendien heeft de crisis een blijvend effect gehad op het koopgedrag van mensen. “Tijdens de crisis ontdekten klanten dat veel artikelen ook goedkoper te krijgen zijn of dat je de aankoop langer kunt uitstellen. Dat besef verdwijnt nu niet opeens.”

Internet speelt ook een rol. Niet alleen via stijgende verkopen van webshops (omzetstijging van bijna 19 procent ten opzichte van 2015), maar ook doordat internet het vergelijken van producten veel gemakkelijker heeft gemaakt. Zandbergen: “Zelfs al kopen mensen uiteindelijk iets in een fysieke winkel, ze hebben zich vaak wel eerder online georiënteerd. Of ze halen ter plekke hun mobiele telefoon uit hun zak om zich te informeren. ” Internet heeft zo gezorgd voor veel meer transparantie. “Dat drukt de marge. Verkopers kunnen het simpelweg niet maken om iets veel duurder te verkopen dan op internet.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden