Detailhandel opent aanval op Air Miles

Van onze redactie economie DELFT - De detailhandel heeft een antwoord gevonden op het populaire spaarsysteem Air Miles. MKB Nederland komt met een eigen chipcard waarmee klanten kunnen betalen en sparen.

Het is een eigen aanpassing van de chipper, de card van PTT en Postbank. De klanten van MKB Card sparen echter geen vliegkilometers zoals bij Air Miles, maar klinkende guldens, te besteden bij één van de 75 000 aangesloten ondernemers. MKB-voorzitter J. Kamminga toonde zich gisteren uitermate gelukkig over een contract dat hij met Chipper heeft gesloten. “Dit is een doorbraak voor het gebruik van dit soort kaarten. We hebben een enorme slag geslagen. Nu maken we eindelijk gebruik van de schaalgrootte van het midden- en kleinbedrijf. Moet u voorstellen, 75 000 uitgiftepunten!”.

De tegenzet van de zelfstandige winkeliers heeft lang op zich laten wachten. Het grootwinkelbedrijf heeft de afgelopen jaren steeds meer terrein van de kleine winkels afgepakt. Daar kwam anderhalf jaar geleden het uiterst succesvolle Air Miles bij. Omdat Air Miles grote partijen als Albert Heijn, Shell en Vendex aan zich wist te binden, zette dit systeem de zelfstandige winkeliers nog verder op achterstand. Om het allemaal nog erger te maken besloten bovengenoemde drie twee maanden geleden om samen met ABN Amro een eigen chipknip te gaan uitgeven. Een pas waarmee de klant elektronisch kan betalen en tegelijkertijd Air Miles kan sparen. Een enorme klantenbinder derhalve.

Kamminga: “Er moest een antwoord komen. Ik roep al jaren dat we iets moeten bedenken tegen dit krachtige concurrentiewapen.” Dat hij nu in zijn laatste maand als voorzitter van MKB Nederland nog de MKB Card mag presenteren doet hem dan ook zichtbaar goed: “Waar de zelfstandige detailhandel al een paar jaar wat in moeilijkheden verkeerde, zien wij nu betere kansen.”

“De technologie heeft ons geholpen, want wij zijn nu een groot aantal stappen verder”, aldus Kamminga.

- Vervolg op pagina 7

Registratiekamer wil eerst code tegen misbruik persoonsgegevens VERVOLG VAN PAGINA 1

De MKB Card bevat een chipper, de betaalchip die bijvoorbeeld ook de giropassen van de Postbank wordt ingebouwd. Deze is in iedere telefooncel of thuis met behulp van de telechipper te vullen met geld van een bankrekening. Daarnaast kent MKB Card een loyaliteitsprogramma zoals dat in het jargon heet. Spaarkaarten waar bij alle bestedingen automatisch elektronisch zegeltjes worden bijgeplakt. Winkelcentra kunnen op slappe uren extra premie geven of het parkeergeld voor hun rekening nemen. Met de MKB Card kan een klant ook rustig bij Albert Heijn betalen. Alleen krijgt hij daar geen spaarpremie bijgeboekt. Hoe hoog de spaarpremie gaat worden, kon Kamminga gisteren nog niet zeggen. Pas in september kunnen de voordelen van de diverse systemen naast elkaar worden gezet.

Zo blij als de middenstandsorganisaties zich gisteren toonden, zo ongerust is de Registratiekamer. Die waarschuwde dat grootschalige invoering van chipcards onverantwoord is. De Kamer wil dat er eerst een gedragscode komt waar het zorgvuldig gebruik van de persoonsgegevens is gewaarborgd. M. Minderhout, bestuurder van ING (Postbank) en Chipper wuifde de bezwaren weg, net als de bezwaren van de Consumentenbond tegen het telefonisch opladen van de chipper. Minderhout heeft het volste vertrouwen dat hij zijn criticasters kan overtuigen van zijn gelijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden