Detailhandel doet het weer beter, maar wel met minder winkels

koopgedrag | De omzet is gestegen, de consument krijgt er weer zin in bij een aantrekkende economie. Toch sluiten veel winkeliers door concurrentie van internet en supermarkten.

Het gaat een stuk beter met de winkels in Nederland. In januari steeg de omzet met 5 procent vergeleken met een jaar eerder, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek gisteren. Maar veel winkeliers maken deze opleving niet meer mee. 12 procent heeft sinds 2007 de deuren voorgoed gesloten.


De detailhandel telde in het eerste kwartaal van 2007 ruim 68.000 ondernemingen. Dat is dan exclusief tankstations, marktkramen, straathandel en postorderbedrijven/webwinkels. Die laatste categorie is sinds 2007 enorm gegroeid; van 5000 naar 34.000 nu.


Daar ligt ook direct de verklaring voor het krimpend aantal winkeliers. Vooral winkels die cd's en dvd's verkopen kunnen niet op tegen de digitale concurrentie. De afgelopen tien jaar verdween maar liefst meer dan de helft van dit soort zaken. Het werkelijke percentage ligt nog hoger omdat er de afgelopen jaren ook winkeliers bijkwamen.


In Nederland is het vooral Bol.com die een stevige hap heeft genomen uit het klantenbestand van muziekliefhebbers. De overgebleven audiozaken hebben er met Spotify en andere streamingdiensten nog een extra tegenstander bij gekregen.


Ook computerwinkels verdwijnen uit het straatbeeld. Sinds 2007 heeft 42 procent van de computerzaken de boedel geruimd. Computers, audioapparatuur en andere elektronica laten zich goed met elkaar vergelijken, zegt Gerard Zandbergen van retailonderzoeker Locatus. "Een iPhone bij een kleine elektronicazaak is precies dezelfde als in een webwinkel. Dat soort producten kun je dus prima voor de laagste prijs aanschaffen."


Groenteboeren hebben het eveneens lastig. Vergeleken met tien jaar terug zijn er 34 procent minder groentewinkels. "Dat ligt vooral aan de supermarkten", zegt Zandbergen. "Er komen weliswaar niet meer supermarkten bij, maar de winkels die er zijn, worden groter en draaien meer dan vroeger om vers. Dertig jaar geleden kwam je in de supermarkten voor conserveren of een krop sla. Nu draait het steeds meer om verse groenten en fruit."


Van de meeste winkels in de krimp-toptien is internet of de supermarkt een verklaring voor de afname. Bij de juweliers ligt dat gecompliceerder. Daar speelt een combinatie van branchevervaging, internet en een veranderende voorkeur van consumenten een rol. Branchevervaging wil zeggen dat bijvoorbeeld modemerken zich op de sieraden storten. Zo maken ook Armani, Boss en DKNY ringen, kettingen en horloges. Die zijn goedkoper dan de sieraden van traditionele merken, waardoor er voor de juwelier minder overblijft.


Uit de cijfers die het CBS gisteren publiceerde blijkt dat de online omzet in januari over de hele breedte weer flink is gestegen. De online omzet van winkels die een fysieke zaak hebben, groeide met 20,8 procent. De webwinkels die alleen online zijn te vinden, zetten in januari 14,4 procent meer om dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat het humeur van Nederlanders beter is dan een paar jaar geleden, is het meest merkbaar in de doe-het-zelfzaken en kledingwinkels. De doe-het-zelvers zorgden voor een omzetstijging van ruim 10 procent in de bouwmarkten, verfwinkels en tuincentra. Bij de kledingwinkels steeg de omzet met bijna 8 procent.


verdieping 6


Gevecht met de schaamteloze klant

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden