Design op je Zeeman-onderbroek

Modeontwerper Bas Kosters ontwierp ondergoed en nachtkleding voor Zeeman. Daarmee sluit de prijsknaller aan in de rij van kledingzaken die stunten met beroemde ontwerpers.

KIM STEENBREKER

Het lijkt een fenomeen. Modeketens zetten massaal verschillende modeontwerpers in voor het creëren van een exclusieve kledinglijn. Na onder anderen Mart Visser voor V&D en Frans Molenaar voor C&A is het nu de beurt aan Bas Kosters. Deze excentrieke ontwerper lanceerde een exclusieve lijn onder- en nachtmode voor textielbedrijf Zeeman. Raakt deze succesformule dan nooit uitgekauwd?

Een immens grote Zeemantruck naast de rode loper bevestigt: bestemming bereikt. Hier is de pyjamaparty van Bas Kosters. De enige ontwerper die modegrage dames in pyjama over straat krijgt. Midden in de zaal staan bedden op een verhoging, waarop modellen de nieuwe onder- en nachtmode showen aan het publiek. Dan klimmen Bas Kosters en Petra Veldman, inkoopdirecteur voor Zeeman, het decor op. "Een gastontwerper in de arm nemen leek mij een platgetreden pad. Maar toen Bas Kosters als ontwerper werd voorgedragen was ik verkocht", vertelt Veldman enthousiast.

Een 'platgetreden pad' is geen rare uitdrukking voor de samenwerkingen tussen modeketens en ontwerpers. In november 2004 liet de Zweedse modeketen Hennes & Mauritz het Nederlandse publiek kennismaken met dit succesnummer. Karl Lagerfeld zorgde er met zijn collectie voor dat menig H&M-vestiging overstroomde van hysterie. Binnen de kortste keren was de collectie uitverkocht.

In 2006 was het de beurt aan de Nederlandse Viktor en Rolf. Zij ontwierpen eveneens een exclusieve lijn voor H&M, waarbij vooral een grandioze run ontstond op de door het duo ontworpen trouwjurk. Op de dag van de lancering lagen vrouwen in slaapzakken op de koude grond. De jurken waren binnen een paar minuten uitverkocht en velen werden voor het driedubbele op Marktplaats en Ebay doorverkocht.

Volgens trendanaliste Christine Boland hebben we te maken met de trend genaamd Cureated Consumption. "De consument hecht tegenwoordig veel waarde aan een verhaal achter een product. Neem het Parijse Colette, het assortiment van dit warenhuis verandert bijna wekelijks. De persoon die hier de inkopen doet, koopt enkel datgene in wat zij de moeite waard vindt. Je koopt zodoende als het ware een handtekening, een stukje imago, met het product mee. Dat werkt hetzelfde bij een exclusieve lijn van een gastontwerper die door een modeketen wordt aangeboden." Zo zagen we Mart Visser voor V&D en gaven Dyanne Beekman, Jan Smit en Frans Molenaar het ontwerpstokje van C&A aan elkaar over.

De vraag blijft echter: raakt deze trend niet uitgekauwd nu gastontwerpers circuleren en zelfs prijsknallers als Zeeman er aan meedoen? Boland denkt van niet. "Zolang mensen waarde hechten aan het verzamelen van en het verhaal achter een product zal deze trend niet uitgekauwd raken. Maar, deze trend is geen garantie voor succes. Het hangt af van de weg naar de samenwerking toe. Zeeman had al hoge ogen gegooid met een briljante modeshow tijdens de Amsterdam Fashion Week (een guerrilla-actie waarbij Zeeman in het geheim opereerde onder de naam Frank en erin slaagde om een kledinglijn met veel bombarie te tonen terwijl niemand, inclusief de organisatie van de Amsterdam Fashion Week, daarvan wist, KS). En nu hebben ze ook nog Bas Kosters gestrikt. Als Wibra uit het niets bijvoorbeeld een lijn van een gastontwerper gaat lanceren gaat dit een eigen leven leiden; dat wordt minder succesvol. Het moet ingesloten zitten in een groter verhaal."

Ook Kosters denkt niet dat de trend snel uitgekauwd zal raken. "Er zijn nog zoveel spannende combinaties op allerlei verschillende niveaus mogelijk. Daarbij ben ik het ontwerpen voor andere merken ook nog niet zat. Als kleine en pure ondernemer ben ik geschikt om een bijdrage te geven aan een merk. Daarbij ben ik creatief genoeg om mij goed in te leven in een ander product: het verruimt mijn wereld."

De pyjamaparty nadert z'n einde. Voordat Kosters gaat slapen verklapt hij nog één van zijn wilde dromen. "Ik zou nog graag voor Delfts Blauw of Philips willen ontwerpen; een leuk koffiezetapparaat of zo." Op de vraag hoeveel seconden het gaat duren voordat zijn voor Zeeman ontworpen collectie uitverkocht raakt, antwoordt Kosters bescheiden. "Seconden lijken mij iets te voorbarig, maar ik hoop dat de collectie zeer succesvol wordt." Terwijl de pyjamaparty rustig aan leegloopt ontstaat er vlak voor de uitgang een opeenhoping van mensen, daar waar een rek met stukken uit de collectie staat uitgestald. Duwend en trekkend banen de pyjamagangers zich een weg naar het rek, doel: een stuk bemachtigen. Kosters kan met een gerust hart slapen, wij zijn het fenomeen nog lang niet zat.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden