Des Bouvrie gaat terug naar hetgesprek rond de aardappelpot

NU Binnen – De Hollandse huiskamer herontworpen t/m 4 dec. in het NAi, Museumpark 25, Rotterdam, open di-za 10-17, zo 11-17u

In de droomhuiskamer van Jan des Bouvrie hangt een reproductie van ’De aardappeleters’ van Vincent van Gogh. De ontwerper wil daarmee duidelijk maken dat de huiskamer de plek is waar mensen zich om de pan met aardappelen op tafel moeten scharen om met elkaar te praten.

Televisie, computer, mobiele telefoon en andere moderne communicatiemiddelen komen er niet meer in bij de nestor van de Nederlandse interieurarchitectuur.

Er moet weer met elkaar gepráát worden aan tafel, net zoals onze voorvaderen dat deden rond de aardappelpot. Bij voorkeur aan de nieuwste eettafel van Des Bouvrie, gemaakt van eerlijk blank hout.

’In gesprek’ heet de stijlkamer die hij heeft ingericht in het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam.

Negen ontwerpers hebben zich op verzoek van het NAi gebogen over de vraag hoe een woonkamer in deze tijd van internet, mobiliteit en terrorisme nog een gezellig thuis kan bieden. In een ruimte van 3,2 x 6 x 2,7 meter (de minimumeisen die de overheid stelt aan de afmetingen van een huiskamer) nemen ze stelling in een probleem dat verder gaat dan het ontwerpen van een prettige sociale plek.

De ontwerpers hadden de opdracht op een voor een breed publiek toegankelijke manier te laten zien in hoeverre de traditie van een goed ontworpen woonkamer als sociale kern nog levensvatbaar is. Niet alle ontwerpers zijn daarin geslaagd.

Bij Jan des Bouvrie is in één oogopslag duidelijk hoe hij de ideale huiskamer ziet. Bij andere ontwerpers blijft het soms gissen, al hangt onmiskenbaar in de lucht dat er vooral behoefte is aan een eigen ’binnenruimte’ in een steeds mobielere en complexere wereld. Stoffering in de vorm van gordijnen en tapijten die doorlopen op de muren, spelen daarbij een belangrijke rol.

Ruimtelijk ontwerper Ramin Visch demonstreert dat heel nadrukkelijk in zijn woonkamer ’Tussen gordijnen’. In zijn eigen woning heeft hij ook rondom witte gordijnen die alle plinten, stopcontacten en ramen aan het zicht onttrekken. Dat zorgt voor een sterk gevoel van geborgenheid.

Ook Fransje Killaars, de enige beeldend kunstenaar in het gezelschap, gebruikt stoffen als gereedschap, maar die zijn zo dik dat je je in een nomadentent waant. Dat is ook de bedoeling: als moderne, kosmopolitische nomaden moeten we ons kunnen afschermen van de hectische buitenwereld.

Wat met gordijnen kan, kan natuurlijk ook met luxaflex, laat Bertjan Pot zien in zijn stijlkamer ’Cheap Thrills’. Door die twee kleuren te geven kunnen we die laten meevibreren met onze stemming: diep zwart en glamourous goud zijn de varianten.

Een groot contrast met al die beschutte en aaibare woonkamers is de cyberachtige kamer van piepschuim van EventArchitectuur, waarin het onaangename gezoem van elektriciteit pijn aan je oren doet. Eén wand bestaat geheel uit glas.

De boze wereld die we zo graag willen (maar niet kunnen) buitensluiten, wordt in deze vijandige kamer ineens een lonkend perspectief.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden