Update

Dertigkilometerzones moeten de fietser veiligheid bieden

Verkeersdrukte op de Haarlemmerdijk in Amsterdam.Beeld Jean-Pierre Jans

Fietsers voelen zich vooral in grote gemeenten onveilig op de weg, constateert de ANWB. Meer dertigkilometerzones zijn de oplossing.

De ANWB breekt een lans voor fietsers. In veel gemeenten voelen zij zich onveilig in het verkeer, zo blijkt uit onderzoek onder ruim 22.000 ANWB-leden. Vooral grote steden als Amsterdam, Utrecht en Maastricht kwamen als onveilig uit de bus. De oplossing ligt volgens de ANWB deels bij de gemeenten: zij moeten meer dertigkilometerzones invoeren, en fietsers van auto’s scheiden zodra die laatste harder dan 50 kilometer per uur gaan.

Gemiddeld zei ruim een kwart van alle fietsers zich onveilig te voelen, maar dat wisselt sterk per gemeente. In Amsterdam gaat het om 44 procent, in Zwolle om 14. Veel gehoorde redenen zijn volgens een woordvoerder het gedrag van andere fietsers, grote snelheidsverschillen op de fietspaden en de nabije aanwezigheid van vrachtwagens. Ruim één op de vijf klaagde over asociaal gedrag van andere fietsers.

Logisch

Volgens planoloog Marco te Brömmelstroet van de UvA is het invoeren van meer dertigkilometerzones een logische oplossing. De fietser pakt dan ruimte af van de auto, die in de binnensteden volgens de universitair hoofddocent onevenredig veel ruimte in beslag neemt. Een andere oplossing voor een veiliger fietsbeleving heeft hij ook: “Snorfietsen en scooters direct verbieden op de fietspaden.”

Dat vooral de grote steden als onveilig aanvoelen voor fietsverkeer, daar kijkt Martijn van Es van de Fietsersbond niet van op. In Utrecht heb je zelfs fietsfiles voor de stoplichten, waarbij mensen zolang in de rij staan dat het stoplicht alweer op rood staat voor de fietser het passeert. “Dat is de laatste tijd wel iets minder geworden gelukkig, de gemeente promoot nieuwe fietsroutes rond het centrum om de zaak te ontlasten.”

De grote steden hebben verder gemeen dat er veel gebouwd wordt. “Dat je elke dag een andere omleiding voor je kiezen krijgt. In Utrecht is dat al lange tijd zo, maar ook in Delft bijvoorbeeld.” Ook die stad kwam als relatief onveilig uit het ANWB-onderzoek. Van Es denkt dat dat deels door die dagelijks veranderende routes komt. 

Amsterdam: 44% onveilig

Katelijne Boerma
fietsburgemeester

“Als je het negatief wilt formuleren: de hoofdstad nodigt nu nog niet echt uit tot fietsen. Het is hutjemutje fietsen. Maar dat klinkt zuurder dan het is, ik zie wel veel verbeteren als ik door de stad fiets en om mij heen kijk.

“In steeds meer straten zijn ­auto’s nu slechts te gast. En de gemeente verbreedt fietspaden bij kruispunten zodat er meer mensen naast elkaar kunnen staan wachten. “Dat van die dertigkilometerzones is een goed idee van de ANWB, van mij mag dat wel overal binnen de ring.

“Auto’s kunnen nu ook al niet hard door het centrum ­bewegen, dus veel extra tijd zal de automobilist niet kwijt zijn om van A naar B te komen.

“Er zitten in Amsterdam veel meer mensen op de fiets in het verkeer dan in de auto, en het is dus niet gek dat de gemeente voor die fietsers wat meer geld en aandacht vrijmaakt.”

Zwolle: 14% onveilig

Michiel van Willigen
wethouder verkeer

“Eigenlijk wist ik al een dag voordat de ANWB met het rapport naar buiten kwam dat Zwolle één van de veiligst ervaren fietsgemeenten is. Maandag kwam iemand het persoonlijk melden. Erg verbaasd was ik niet per se – Zwolle werkt al sinds de jaren zeventig aan een fietsvriendelijke omgeving. Nieuwe wijken zijn al van meet af aan zo ingericht dat je met de fiets eerder in het centrum bent dan met de auto. Zelf woon ik aan een straat waar dagelijks 15.000 fietsers doorheen komen. Als auto is het niet aantrekkelijk daar tussendoor te rijden. Ook hebben we sinds een paar jaar een speciale fietsrotonde, waar auto’s geen voorrang hebben.

Tegenwoordig zorgt dat succes voor nieuwe uitdagingen. Er ontstaan fietsfiles, de fietser begint de druk te voelen. Nu moeten we kijken hoe we nog meer ruimte kunnen vrijmaken voor fietspaden. Die zijn per meter gelukkig goedkoper dan autoweg.”

Lees ook: De fiets krijgt in onze grote steden veel te weinig ruimte van de auto, vindt Milieudefensie. Dat schaadt het zo noodzakelijke groen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden