Dertig procent meer goederentreinen voor Betuwelijn

Via de goederenspoorlijn Betuweroute, die de Rotterdamse haven verbindt met het Europese achterland, reden vorig jaar ruim 23.000 treinen. Dat zijn er 30 procent meer dan in 2010. Dat blijkt uit het jaarverslag van Keyrail, de exploitant van de bijna 120 kilometer lange spoorlijn, die loopt van de Rotterdamse haven tot aan de grens bij Zevenaar.

Keyrail schrijft de groei mede toe aan nieuwe vervoerders die voor het transport van onder andere bulk, biodiesel en afval van de spoorlijn gebruik zijn gaan maken.

De exploitant verwacht dat dit jaar een moeilijk jaar wordt, waarin de gevolgen van de verslechterde economische situatie merkbaar zullen zijn. Om die zo veel mogelijk te ondervangen probeert Keyrail de komende tijd onder meer nieuwe markten aan te boren en meer uit bestaande markten te halen. Keyrail heeft samen met de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam een 'aanvalsplan' opgezet om dit voor elkaar te krijgen.

Geen winst

Staatsonderneming ProRail is voor 50 procent eigenaar van Keyrail; de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam hebben respectievelijk 35 en 15 procent van de aandelen in handen.

De Betuweroute werd in 2007 in gebruik genomen. De exploitatie van de goederenspoorlijn levert nog altijd geen winst op.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) is van plan Keyrail vanaf september 2013 voor een periode van minimaal 10 jaar de exploitatieopdracht voor de Betuweroute te geven. Een van de redenen is dat er onder private partijen weinig interesse is om de zaak over te nemen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden