Dertien auto's frontaal en zijdelings/Bij de Volvo, de beste uit de test, 'blijft iets te weinig voetruimte over'

Het testoordeel van de Europese consumentenorganisaties over een aantal middenklasse-auto's. Dertien auto's van rond de 50 000 gulden werden onderzocht na twee soorten botsingen. Hoe meer sterren, hoe veiliger.

Audi A4 * *

Frontaal: Het onderbeen is onvoldoende beschermd. De gordel functioneert niet goed waardoor levensbedreigende verwondingen aan de borst kunnen worden veroorzaakt. Harde onderdelen kunnen knieën, dijbeen en bekken verwonden.

Zijdelings: Botsingen kunnen levensbedreigende verwondingen aan de borst veroorzaken. Op dit punt voldoet de auto niet aan toekomstige Europese wetgeving.

BMW 316 * *

Frontaal: De airbag ontplooit laat en de stuurkolom komt te ver naar binnen waardoor levensbedreigende verwondingen aan de borst kunnen ontstaan. De onderbenen komen in de knel te zitten doordat er te weinig voetruimte overblijft.

Zijdelings: Om verwondingen in de maagstreek te voorkomen voldoet de auto niet aan de vereisten.

Citroën Xantia * *

Frontaal: De stuurkolom komt te ver naar binnen. Harde onderdelen kunnen met name knieën, dijbeen en bekken verwonden.

Zijdelings: De auto voldoet niet aan de toekomstige wettelijke eisen om verwondingen in de borst- en maagstreek te voorkomen. Hierdoor kan de bestuurder levensbedreigende verwondingen oplopen.

Ford Mondeo * * *

Frontaal: Het dashboard komt aan de zijkant los. Er blijft te weinig voetruimte over. Harde onderdelen kunnen met name knieën, dijbeen en bekken verwonden.

Zijdelings: De auto voldoet niet aan de toekomstige wettelijke eisen om verwondingen in de borst- en maagstreek te voorkomen. Hierdoor kan de bestuurder levensbedreigende verwondingen oplopen.

Mercedes C 180 * *

Frontaal: De stuurkolom komt te ver naar binnen. De onderbenen komen in de knel te zitten doordat er te weinig voetruimte overblijft. Harde onderdelen kunnen met name knieen, dijbeen en bekken verwonden.

Zijdelings: Met de bestuurdersstoel in de middelste positie raakt de deur de borst voordat de standaard zij-airbag ontplooit.

Nissan Primera * * *

Frontaal: Er blijft te weinig voetruimte over. Harde onderdelen kunnen met name knieën, dijbeen en bekken verwonden.

Opel Vectra * * *

Frontaal: De stuurkolom komt te ver naar binnen. De onderbenen komen in de knel te zitten doordat er te weinig voetruimte overblijft.

Zijdelings: De auto voldoet niet aan de toekomstige wettelijke eisen om verwondingen in de borst-en maagstreek te voorkomen. Hierdoor kan de bestuurder levensbedreigende verwondingen oplopen.

Peugeot 406 * *

Frontaal: De onderbenen komen in de knel te zitten doordat er te weinig voetruimte overblijft. Harde onderdelen kunnen met name knieën, dijbeen en bekken verwonden.

Renault Laguna * * *

Frontaal: Harde onderdelen kunnen knieën, dijbeen, bekken verwonden.

Zijdelings: De auto voldoet niet aan de toekomstige wettelijke eisen om verwondingen in de borst-en maagstreek te voorkomen. Hierdoor kan de bestuurder levensbedreigende verwondingen oplopen.

Rover 600 * *

Frontaal: De onderbenen komen in de knel te zitten doordat er te weinig voetruimte overblijft. Harde onderdelen kunnen met name knieën, dijbeen en bekken verwonden.

Zijdelings: De auto voldoet niet aan de toekomstige wettelijke eisen om verwondingen in de borst-en maagstreek te voorkomen. Hierdoor kan de bestuurder levensbedreigende verwondingen oplopen.

Saab 900 * *

Frontaal: De onderbenen komen in de knel te zitten doordat er te weinig voetruimte overblijft. Harde onderdelen kunnen met name knieën, dijbeen en bekken verwonden.

Zijdelings: De auto voldoet niet aan de toekomstige wettelijke eisen om verwondingen in de borst- en maagstreek te voorkomen. Hierdoor kan de bestuurder levensbedreigende verwondingen oplopen.

Volvo S 40 * * * *

Frontaal: Er blijft iets te weinig voetruimte over.

VW Passat * * *

Frontaal: De onderbenen komen in de knel te zitten doordat er te weinig voetruimte overblijft. Harde onderdelen kunnen met name knieën, dijbeen en bekken verwonden.

'In 1996 zijn 7501 vliegtuigen boven hartje Amsterdam aan de landing begonnen. Boven Parijs geldt een vliegverbod.' Het aantal rechte naderingen over het centrum van Amsterdam bedroeg 4 300. Dat was uitzonderlijk veel. Onder normale omstandigheden zijn dit er nu ongeveer 1 600 (1 procent van het totaal aantal landingen op Schiphol). Boven (het centrum van) Parijs moge een vliegverbod gelden, boven Londen niet. De meeste vluchten naar Heathrow komen namelijk recht over het hart van de stad.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden