Derrick Rose, de nieuwe ster van de NBA

De NBA heeft zijn nieuwe ster waar het zo vreselijk op zat te hopen. 's Werelds rijkste profsportorganisatie maakte eergisteren bekend dat speler Derrick Rose van de Chicago Bulls gekozen is tot waardevolste speler (MVP) van het afgelopen seizoen.

Na twee jaar overheersing van de mediagenieke LeBron James, een speler met schijnbaar onbegrensde mogelijkheden en tevens de man die de Miami Heat dit jaar op soms onbegrijpelijk sterke manier stuwt en wedstrijden laat winnen, kiest de NBA dus voor een 'menselijke' speler van 1.91 meter lengte, een jonge vent die al een heel verhaal met zich draagt en die rolmodel voor de miljoenen NBA-volgers over de hele wereld moet worden of het al een beetje is.

De NBA, onder leiding van de geslepen voorman David Stern, zet zichzelf door die keuze maar weer eens in de glimmende etalage. Men kiest geen mastodont, geen bijna ongenaakbare speler, geen asociale praatjesmaker; neen, een jonge, kleine vent, eerder bescheiden, wordt dus verkozen tot MVP.

Terwijl de Europese sportwereld denkt dat de Champions League en de wedstrijden van Barcelona, Real Madrid en Manchester City top of the bill zijn, vliegt de NBA daar, mondiaal gezien, flink overheen.

Tientallen miljoenen mensen buiten de USA volgen de play-offs die thans verspeeld worden en zo'n reeks heeft een vedette nodig, een aansprekende speler die sporttechnisch dingen kan doen die in de hele sportwereld aanslaan. Nu men de relatief kleine, zeer vaardige speler Rose gevonden heeft als uithangbord, zal de NBA diens kaart verder groots uitspelen.

Gisteren kon het grote publiek, vijf minuten na de bekendmaking van de prestigieuze prijs, al Derrick Rose-spullen via de site van de NBA bestellen. Futuristisch ogende, super gelikte T-shirts waren een half uur later te koop in vele sportzaken binnen de VS en de rest van de wereld zal spoedig volgen.

Rose dus als uithangbord, als marketingmiddel om maar weer eens een nieuwe superster aan het publiek voor te stellen.

De jonge vent, geboren op 4 oktober 1988, in de bepaald niet echt 'veilige' wijk Englewood in Chicago, draagt al een heel verhaal in zijn bagage. Kind van een single moeder (pa verliet de familie), opgegroeid met schietpartijen, drugsdealers, hoeren, gevechten en schoolverzuim, monsterde aan op de Universiteit van Memphis. Naar later bleek met ietwat 'opgetrokken' rapportcijfers van zijn high school. Vals spel, zo leek het.

Rose kon na een jaar uit Memphis vertrekken; hij verkaste meteen naar de NBA waar hij direct een succesformule voor zichzelf en zijn ploeg in elkaar timmerde.

De kleine man is lenig, kan enorm springen, heeft overzicht en vindt het niet vervelend te verdedigen. Dat laatste aspect levert hem bij de kenners vele pluspunten op. Sporthongerig Amerika kijkt naar deze nieuwe, jonge ster, die met zijn Chicago Bulls in de play-offs staat.

En de industrie rond hem viert mee. Na twee jaar overheersing van Nike via LeBron James heeft Adidas nu een MVP, een bepaald niet te onderschatten facet in de sportschoenenoorlog in dat grote land. Rose maakt verder reclame voor het sportdrankje Force factor, voor de bij de hiphopjeugd populaire Shullcandy koptelefoons, voor Wilson Sport Goods en voor Nissan auto's.

Zijn jaarsalaris werd ook gepubliceerd, want als Amerikanen in een ding geïnteresseerd zijn... Rose verdient als 22-jarige 5.546.160 dollar voor een basketbalseizoen. Dat is moderaat in die wereld.

Gisteren werd hij via de sociale media in Amerika uitvoerig geroemd. Het sportgekke land had een nieuwe ster, nu officieel van een titel voorzien, en de belangrijkste karaktereigenschap die naar voren kwam? Dat hij erg lief voor zijn moeder was en heel goed voor haar zorgde. Dat zijn de verhalen die het, vooral aan de overkant van de plas heel goed doen.

En o ja, hij is ook verkozen tot meest sexy atleet uit Chicago. Of, zoals gezegd werd, aantrekkelijk voor vrouw en man. Over veelzijdigheid gesproken.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden