Derks laat De Leeuw niet in zijn hemd staan

Met alle ophef die er vorige week over onstond, lees je de biografie 'Reinbert de Leeuw - mens of melodie' van Thea Derks toch ineens anders. Iedere keer als je zo'n goed geschreven pagina in het mooi uitgegeven boek omslaat, vraag je je af of er op die volgende bladzijde dan misschien iets te lezen valt waarover De Leeuw - in zijn eigen woorden - 'woest' is. Wat zou toch de reden kunnen zijn dat hij uiteindelijk zijn autorisatie niet gaf, zodat Derks haar biografie niet bij De Bezige Bij mocht uitgeven?

Een mogelijk antwoord daarop volgt zometeen. Eerst maar even de context schetsen. Musicologe en programmamaakster Thea Derks werkte zeven jaar aan de biografie over de componist, pianist en dirigent. Ze kreeg toegang tot zijn uitgebreide archief, sprak met De Leeuw zelf, maar ook met legio mensen die een rol in zijn leven speelden. Zo ontstond een boeiend levensverhaal over de 'mens' en over de 'melodieën' die hij een warm hart toedraagt.

De biografie had vorig jaar september zullen verschijnen ter gelegenheid van De Leeuws 75ste verjaardag. Vorige week kwam het, na De Leeuws veto, alsnog uit bij Leporello, waarop de dirigent opnieuw in woede ontstak. Inmiddels heeft hij laten weten dat hij het boek niet uit de handel wil laten halen, maar dat er mensen zijn die, geconfronteerd met hun quotes, willen onderzoeken of die verwijderd kunnen worden.

Derks boft met alle commotie over haar boek. Het zal de verkoop niet schaden. Ze heeft ondertussen fantastisch werk verricht. Omdat ze iets langer moest wachten kon Derks ook de première van De Leeuws 'Der nächtliche Wanderer' begin februari nog 'meenemen'. Zo is haar overzicht van de 'melodie' uit de ondertitel zo volledig mogelijk. Of dat ook geldt voor de 'mens' is moeilijker te zeggen, maar Derks tekent een objectief beeld van een bevlogen, moeilijke man. Dat daarbij termen als 'grijze grootinquisiteur' en 'kunstpaus' vallen, zal pijn doen. Ze refereren aan de (te) grote invloed en de vermeende macht die De Leeuw heeft gehad.

Derks nuanceert dat beeld grondig, middels quotes van betrokkenen, maar ze laat een zweem hangen. Waarschijnlijk genoeg om De Leeuw woest te maken. Ook opmerkingen over zijn opvliegendheid, zijn (ontbrekende) liefdesleven en zijn fanatisme zullen hem niet welgevallig zijn. Maar er staat zoveel tegenover! Zijn belang voor het Nederlandse muziekleven spat zowat van elke bladzijde af.

Grappig dat deze man van 'moeilijke' muziek ook van het Songfestival hield, van Willeke Alberti ('vakvrouwtje') en van 'Peyton Place', dat hij vergeleek met Wagners 'Ring' ('gaat ook nergens over'). Derks heeft haar ondoorgrondelijke onderwerp hart en ziel gegeven. Ze zet hem nergens in zijn hemd. Maar elk leven heeft butsen en krassen, ook dat van de buitengewone Reinbert de Leeuw.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden